13.8 C
Budapest
hétfő, október 26, 2020
Kezdőlap Filmsomnia Kritikák Patthelyzet (2020): Filmkritika

Patthelyzet (2020): Filmkritika

Amikor először megláttam a Szűcs Dóra elsőfilmes rendező gondozásában érkező Patthelyzet előzetesét, csak néztem, mint borjú az újkapura. Csak én éltem eddig egy kő alatt, valahol a sivatag közepén és került el a filmről szóló komplett promóciós tevékenység, vagy mást is ért kellemes meglepetés?! Amennyit az ízelítőből megtudhattunk, tökéletesen elég volt arra, hogy felcsigázzon, így nagy reményekkel ültem be a vászon elé. Lássuk, mire jutott a darab.



A történet egy aprócska bankfiókban játszódik, ahol a reggeli nyitást követhetjük figyelemmel. A szereplők szép sorban becsorognak a jelenetbe: Tamás (Kálloy Molnár PéterKútfejek), a nagyképű bankfiókvezető, Eszter (Szabó ErikaParázs a szívnek), a csinos ügyintéző és Péter (Szalay BenceA Viszkis), a morcos biztonsági őr. Az intézet csendes reggelébe Olivér (Kádár L. Gellért) sétál be, kis diskurzus után kiderül, hogy a számláját megszüntetni érkezett, vinné a kápét. Kb. negyed órát kell csak várni az első adag feszültségre, ekkor jelenik meg a kötelező rosszfiú (Szabó MátéMegszállottak), és egy elegáns mozdulattal fegyvert ránt, mert ő is vinné a kápét. Hőseink a kiélezett helyzet kellős közepén gyakorlatilag beszorulnak a bankfiókba, és innentől indul a játszma a pénzért, titkokért, identitásokért, versenyben az idővel.

Patthelyzet

Nagyjából ennyit lehet spoilermentesen elmondani, mert ha most belemennék, hogy ki kire mereszti a szemeit és miért, akkor túl korán, túl sok értékes információt pufogtatnék el hiába. Az viszont lényeges, hogy nem árt, ha a néző az elejétől kezdve odafigyel a részletekre, mert sok dolognak, ahogy az egy rendes krimihez illik, később még jelentése lesz. A történetvezetés nem ördögien megfejthetetlen, a rutinosabbak azért egy-két fordulatra hamar rájöhetnek, és egyik-másik szereplő füle mögött korábban vajat lehet felfedezni, mint azt a sztori sejtetni kezdené. Ugyanakkor feladni sem szabad, mert a csavaros forgatókönyv (ami szintén Szűcs Dórát dicséri) bőven tartogat meglepit, egészen a stáblistáig lesz mit találgatni. Feszültségből és hosszan nyitva maradó kérdésekből nem lesz hiány, a film legnagyobb előnye pont ez: tudni véljük, hogy ki kivel van és miért, sejtjük, hogy valami nem stimmel egyik-másik esemény körül, de a rendezésnek köszönhetően sok esetben csak találgatni lehet. Ami pedig a legjobb: a film nem siettet. Bár a bankrablások általában kiélezett, gyorsan változó helyzetek, ebben a sztoriban a bezártság miatt nem kellett kapkodni a csattanók ellövésével. A titkok az átlagoshoz képest valamivel lassabban bomlanak ki, így a különböző habitusú nézők lehet, hogy egymástól teljesen eltérő pillanatban döbbennek rá, hogy mit is látnak valójában.



Dicsérnem kell a színészeket is. Sokszor láttunk már olyat, hogy egy rosszul megírt forgatókönyv vagy gyengécske rendezés miatt a színészek érzik, hogy sovány lesz a végtermék, ezért mindent beleadnak, hogy felhúzzák a sztorit. Szerencsére ez a veszély itt nem áll fenn. Az előadók a szükséges profizmussal nyúltak a karaktereikhez, bár eleinte tartottam tőle, hogy egymásra fognak licitálni. Valószínűleg a történet rejtelmessége is megkövetelte, de nem akarták egymást túljátszani, így a figuráik megmaradtak a saját határaikon belül, főszereplőt maximum a kamera előtt eltöltött idő miatt lehetne kiemelni, de még erre sincs szükség. Összhangban voltak, jól működtek együtt, élvezetes volt a játékuk.

Patthelyzet

Még két dolog mellett nem lehet szó nélkül elmenni: kamerakezelés és párbeszédek. Utóbbi nyilván fontos kellék egy kamaradrámában, ahol nagyjából egy térben mozognak a szereplők, ebben az esetben pedig különösen jól bántak ezzel az eszközzel, a poénok ülnek, az áthallások remekül működnek. Előbbiért azonban akkora csillagos ötös jár, hogy csak na. A westernfilmek óta tudjuk, hogy a szuperközeli plán a feszültséget hivatott fokozni, itt pedig nem is lesz belőle hiány. A karakterek a legtöbb esetben teli arccal szerepelnek, amikor pedig nem, akkor az operatőr olyan kecses látószögváltásokkal dolgozik, hogy az ember nem győz rajta ámulni. Ezekkel a szuggesztív kameraállásokkal lesz igazán teljes és átélhető a történet, amit a háttérzenék és zajok koronáznak meg (külön piros pont a főcímdalért!).

Patthelyzet

Ahogy Gáspár András színművész a díszbemutató után elmondta, a vetítés alatt többször úgy gondolta, hogy okosabb a filmnél, de szerencsére a végén nem lett igaza, a nyitott kérdések nem véletlenül voltak nyitva hagyva, a miértek pedig mind megválaszolásra fognak kerülni. Megéri kivárni, ez a film most nagyon jól (és jókor) jött a hazai szakmának.


VÉGSŐ PONTOZÁS

Rendezés
90 %
Színészi alakítás
85 %
Történet/Forgatókönyv
80 %
Fényképezés
90 %
Filmzene/Hang/Effekt
70 %

Összegzés

Kamaradráma köntösbe bújtatott, szuper színészi és rendezői munkával vászonra vitt, izgalmas krimi, ami tele van meglepetéssel, izgalommal. Műfajtágító, élvezetes darab, kiemelkedő kamerahasználattal és remek sztorival. Erősen ajánlott!
Majer Judit
Majer Judit
Műfajtól függetlenül képes vagyok rajongani filmekért és sorozatokért, igyekszem bennük meglátni a jót, és szeretem őket részletekbe menően is elemezni. Objektív kritika nem létezik, de törekedni kell rá.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Hírdetés

KI NE HAGYD!