A cím nem csak a film hosszára utal: Örökkévalók (Eternals – 2021) kritika

Ugyan a filmről ezer kilométerről érződik, hogy Zhao-nak gőze sincs mit csinál, mégis egy egészen karakteres Marvel mozi született.

Az Örökkévalók idén a harmadik Marvel mozi, és a második, ami teljesen új karaktereket helyez a történet középpontjába. Ugyan Thanos után az MCU visszavett a tempóból és újra személyes, karakterközpontú sztorikat akar mesélni, Chloé Zhao (A nomádok földje) filmje mégis kozmikus léptékű grandiózusságot ígért. 

Örökkévalók
Kredit: © 2021 Marvel Studios. All Rights Reserved.

Ez azonban nem egy fekete-fehéren beváltott ígéret, hiszen hiába a kozmikus szintű fenyegetettség, mindeközben az új Marvel film a friss, kisebb léptékű narratívába is próbálja belepaszírozni magát. Ez a kettősség pedig megmarad a film első pillanatától a legutolsóig.

Az Eternals karakterei érinthetetlen hősök, szobrok, akik haloványan próbálnak valamiféle személyiségtípust megtestesíteni, mégis a film vége tájékán roppant érdekes döntéseket hoznak. Ezek működnének is, ha Zhao-nak sikerült volna mélyebben ábrázolni legalább néhány karaktert.

Örökkévalók
Sprite (Lia McHugh), Sersi (Gemma Chan), Ajak (Salma Hayek), Druig (Barry Keoghan), and Phastos (Brian Tyree Henry). Kredit: ©Marvel Studios 2021. All Rights Reserved.

Ajak (Salma Hayek) és csapata a mozi jelenében már 7000 éve a Földön tartózkodnak, azzal a céllal, hogy megvédjék a bolygón az intelligens életet a Deviánsoktól. Ezek a szörnyek amolyan csúcsragadózók és erre a film tesz is egy nagyon szép utalást a kezdő képsorokban, még azelőtt, hogy egyáltalán megjelennének. Magában ez a felütés egy faék egyszerűségű szuperhős mozit ígér, azonban a forgatókönyvíróknak sikerül kétszer is nagyot rántania a cselekményen és meglepni a nézőt. A második csavar talán kiszámíthatóbb, ugyanakkor szépen megtöri a karakterekről felálított egydimenziós képet, ráadásul a rendezőnő mert olyan áldozatokat hozni, amit mondjuk az első Bosszúállók vagy A Galaxis Őrzői messze elkerültek.

Örökkévalók
Ikaris (Richard Madden). Kredit: ©Marvel Studios 2021. All Rights Reserved.

Zhao egyébként remekül bánik a színészeivel. Karakterei hiába laposak, ügyesen és erőlködés nélkül helyezi háttérbe Salma Hayeket és Angelina Jolie-t (Thena) a fiatalabb színészek javára. Csakhogy sajnos ők, vagy inkább maga a forgatókönyv nem tud élni a lehetőséggel. Richard Madden (Ikaris) kb. robot módjára hozza az olcsó Supermant (ezen pedig a szinkron mérföldeket ront), a béna dialógusaival mégis hozzá köthető az egyik nagyobb fordulat. Ez pedig jobban ütne, ha többet érzékelnénk belőle, minthogy morcosan bámul és nagyon béna párbeszédekbe elegyedik. Ellenben Gemma Chan (Sersi), Ma Dong-Seok (Gilgamesh) és Kumail Nanjiani (Kingo) mind üde adalékai a castingnak.

Örökkévalók
Kingo (Kumail Nanjiani). Kredit: © 2021 Marvel Studios. All Rights Reserved.

Szerencsére a marketing kampány ellenére a diverzitást kifejezetten szépen és gusztusosan sikerült tálalni. Mindenki egyszerűen emberinek hat és nem kell öt percenként a néző szájába rágni, hogy melyik karakter mivel él együtt és miért fontos, hogy szerepel. Remélhetőleg ez a fajta megjelenítés utat tör magának a filmek világában és újra embereket nézhetünk a filmekben, anélkül, hogy ki kéne sarkítani a mondanivalót arra, hogy bármilyen kisebbségben élő csoport megjelenik.

Örökkévalók thumbnail
Örökkévalók
Összességében
Látványos, van a filmek egy sajátos hangvétele, Ramin Djawadi zenéje is működik, mégis az Örökkévalók egy második részt már nem bírna el a hátán ugyanezzel a koncepcióval. Remélhetőleg a folytatásban sikerül kicsit többet foglalkozni a karakterekkel.
Rendezés
7
Színészi alakítás
5
Forgatókönyv
5
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
9
7

Friss

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...

Összezárva a szörnyeteggel: Fekete madár évadkritika (Black Bird, 2022 – Apple TV+)

Augusztus ötödike óta már megtekinthető az Apple TV+-on az év egyik, hanem a legmegrázóbb...

Magyar film világpremierje Miskolcon!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál mindig büszke volt rá, hogy a legnagyobb nemzetközi fesztiválsikerek...

Varga József Zsolt kiállításán jártunk az Aranytíz Kultúrházban

Különös világgal találja magát szemközt az, aki felsétál az Aranytíz Kultúrház felső emeletére. Varga...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

Tyler Rake: A kimenekítés (Extraction, Netflix – 2020) [Kritika]

A Netflix hosszú évek óta töretlen népszerűségnek örvend és egyre több háztartásban megtalálható. A...

Meggyőző érvek kritika (Persuasion, 2022, Netflix) – Nincs elég meggyőző érv ehhez a filmhez

Nem kellett túl sok meggyőző érv, hogy leüljek és megnézzem az egyik legújabb Jane...

A szürke ember kritika (The Gray Man, 2022 – Netflix): Nyári csitt-csatt-bumm

A Netflix manapság irtózatos összegeket költ egy-egy filmükre. Nem is csoda, hiszen a streamingek...