A cím nem csak a film hosszára utal: Örökkévalók (Eternals – 2021) kritika

Ugyan a filmről ezer kilométerről érződik, hogy Zhao-nak gőze sincs mit csinál, mégis egy egészen karakteres Marvel mozi született.

Az Örökkévalók idén a harmadik Marvel mozi, és a második, ami teljesen új karaktereket helyez a történet középpontjába. Ugyan Thanos után az MCU visszavett a tempóból és újra személyes, karakterközpontú sztorikat akar mesélni, Chloé Zhao (A nomádok földje) filmje mégis kozmikus léptékű grandiózusságot ígért. 

Örökkévalók
Kredit: © 2021 Marvel Studios. All Rights Reserved.

Ez azonban nem egy fekete-fehéren beváltott ígéret, hiszen hiába a kozmikus szintű fenyegetettség, mindeközben az új Marvel film a friss, kisebb léptékű narratívába is próbálja belepaszírozni magát. Ez a kettősség pedig megmarad a film első pillanatától a legutolsóig.

Az Eternals karakterei érinthetetlen hősök, szobrok, akik haloványan próbálnak valamiféle személyiségtípust megtestesíteni, mégis a film vége tájékán roppant érdekes döntéseket hoznak. Ezek működnének is, ha Zhao-nak sikerült volna mélyebben ábrázolni legalább néhány karaktert.

Örökkévalók
Sprite (Lia McHugh), Sersi (Gemma Chan), Ajak (Salma Hayek), Druig (Barry Keoghan), and Phastos (Brian Tyree Henry). Kredit: ©Marvel Studios 2021. All Rights Reserved.

Ajak (Salma Hayek) és csapata a mozi jelenében már 7000 éve a Földön tartózkodnak, azzal a céllal, hogy megvédjék a bolygón az intelligens életet a Deviánsoktól. Ezek a szörnyek amolyan csúcsragadózók és erre a film tesz is egy nagyon szép utalást a kezdő képsorokban, még azelőtt, hogy egyáltalán megjelennének. Magában ez a felütés egy faék egyszerűségű szuperhős mozit ígér, azonban a forgatókönyvíróknak sikerül kétszer is nagyot rántania a cselekményen és meglepni a nézőt. A második csavar talán kiszámíthatóbb, ugyanakkor szépen megtöri a karakterekről felálított egydimenziós képet, ráadásul a rendezőnő mert olyan áldozatokat hozni, amit mondjuk az első Bosszúállók vagy A Galaxis Őrzői messze elkerültek.

Örökkévalók
Ikaris (Richard Madden). Kredit: ©Marvel Studios 2021. All Rights Reserved.

Zhao egyébként remekül bánik a színészeivel. Karakterei hiába laposak, ügyesen és erőlködés nélkül helyezi háttérbe Salma Hayeket és Angelina Jolie-t (Thena) a fiatalabb színészek javára. Csakhogy sajnos ők, vagy inkább maga a forgatókönyv nem tud élni a lehetőséggel. Richard Madden (Ikaris) kb. robot módjára hozza az olcsó Supermant (ezen pedig a szinkron mérföldeket ront), a béna dialógusaival mégis hozzá köthető az egyik nagyobb fordulat. Ez pedig jobban ütne, ha többet érzékelnénk belőle, minthogy morcosan bámul és nagyon béna párbeszédekbe elegyedik. Ellenben Gemma Chan (Sersi), Ma Dong-Seok (Gilgamesh) és Kumail Nanjiani (Kingo) mind üde adalékai a castingnak.

Örökkévalók
Kingo (Kumail Nanjiani). Kredit: © 2021 Marvel Studios. All Rights Reserved.

Szerencsére a marketing kampány ellenére a diverzitást kifejezetten szépen és gusztusosan sikerült tálalni. Mindenki egyszerűen emberinek hat és nem kell öt percenként a néző szájába rágni, hogy melyik karakter mivel él együtt és miért fontos, hogy szerepel. Remélhetőleg ez a fajta megjelenítés utat tör magának a filmek világában és újra embereket nézhetünk a filmekben, anélkül, hogy ki kéne sarkítani a mondanivalót arra, hogy bármilyen kisebbségben élő csoport megjelenik.

Örökkévalók thumbnail
Örökkévalók
Összességében
Látványos, van a filmek egy sajátos hangvétele, Ramin Djawadi zenéje is működik, mégis az Örökkévalók egy második részt már nem bírna el a hátán ugyanezzel a koncepcióval. Remélhetőleg a folytatásban sikerül kicsit többet foglalkozni a karakterekkel.
Rendezés
7
Színészi alakítás
5
Forgatókönyv
5
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
9
7

Friss

The Last of Us 1-3. rész kritika (The Last of Us, 2023 – HBO Max)

Kevés olyan film, pláne sorozat van, amit az ún. mozaikcsalád képes együtt nézni. A...

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

„Hollywood mára elmerült önmaga kényeztetésében” – mondja a sikerrendező

Miközben a nagy stúdiók igyekeznek biztosra menni, és sok esetben használt ötletekből építkező sorozatokban,...

Közös nevező: Farkas Attila és Farkas Éva kiállításán jártunk

2021-ben nyitotta meg kapuit a Bura Károly Galéria. Itt élt a híres prímás, Bura...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...