Nyitva (Nyitva – 2018) [Kritika]

2018 októberében debütál a mozikban, első nagyjátékfilmjével Nagypál Orsi, akit eddig főleg a hazai televíziókban futó nagysikerű sorozatok író-rendezőjeként ismerhetett meg a magyar közönség. A nevéhez fűződik többek között a Tóth János, Színház és más semmi vagy a Terápia című alkotások is. Már most külön megtiszteltetés érte a filmet és a stábot, hiszen Nagypál alkotását egy nemzetközi filmfesztiválon jelölték két kategóriában is! A floridai Fort Lauderdale Nemzetközi Filmfesztivál (FLIFF – Fort Lauderdale International Film Festival) az Amerikai Egyesült Államok és a kontinens egyik legfontosabb regionális fesztiválja. A FLIFF elkötelezetten támogatja a fiatal, feltörekvő és innovatív alkotók sikeres megjelenését, legyen szó amerikai vagy nemzetközi alkotókról. Az idén 30. alkalommal megrendezésre kerülő megmérettetés november 2 és 8 között lesz Floridában. A Nyitva pedig rögtön két címért is versenybe száll: Legjobb Film (Best Film) és a Legjobb külföldi film (Best Foreign Language Film).

A Nyitva című romantikus komédia úgy hoz igazi sztárdömpinget a filmvászonra, hogy a két főszereplőnek szintén ez az alkotás volt élete első nagyjátékfilmes főszerepe. A női főszerepet a Radnóti Színház vendégművészeként több jelenlegi darabban is láthatják a kultúra kedvelői, mint például az Egy piaci nap illetve az Ádám almái darabokban. Radnay Csilla művésznő alakítja Fannit, az anyakönyvvezetőként dolgozó fiatal nőt, aki párjával, az urológus doktorral, Bálinttal közös otthonunkban él, immáron 5 éve. Bálintot, Kovács Lehel testesíti meg, akit a Munkaügyek című sorozat Kareszaként szeretett meg az ország. De Lehel több, nagyobb volumenű filmben is szerepet kapott már, mielőtt a Nyitva főszerepét rá osztották volna. Például a Kincsem, Kossuthkifli vagy a Liza, rókatündérben című mozikban is láthattuk már.
Jogos a kérdés, hogy miért írtam, hogy igazi sztárdömping várható a filmben. Ez a Nyitva egyik legszimpatikusabb pontja. Azon kívül, hogy végre olyan alkotás kerül a mozikba, ahol friss, új arcok kaptak főszerepet, mellettük jó látni, hogy olyan művészek is szerepet vállaltak, akár csak pár perc erejéig, akiket eddig leginkább a stáblisták tetején láthattunk. Gondolok itt Ónodi Eszter, Mucsi Zoltán, Tenki Réka, Parti Nóra színművészekre.

A film története szerint betekintést nyerhetünk egy fiatal pár mindennapjaiba, akik lassan ötödik éve vannak együtt és kezdik érezni, hogy valami változásra van szükségük, hogy kapcsolatuk újra azon a hőfokon pörögjön, mint mikor megismerkedtek. Egyik legfontosabb pontként a szexuális életük felpezsdítését tartják szem előtt. Így egyik este tollat és papírt ragadva írott és íratlan szabályok mentén elindulnak a megvalósítandó tervek felé. Vicces és érdekes helyzetkomikumok váltogatják egymást, miközben együtt keresik a testi lelki kielégülés új dimenzióit. Ebben lesz társuk és egyben mentoruk Szandra, a nyitott házasságban élő asszony, akit Péterfy Bori alakít a filmvásznon, igen meggyőzően. A Nyitva nem csupán szórakoztatni kívánja a nézőket, hanem gondolatébresztő mondanivalóval is rendelkezik. Mindamellett, hogy leginkább női szemszögből mutatja be a történetet, van egy vonal, mely a férfi oldalt is hivatott képviselni.

Egyik fő kérdése a filmnek, – melyet szó szerint meg is említ – a kettős mérce meglétének mértéke a férfi-női párkapcsolatokban.
Amit az egyik félnek szabad, azt a másiknak nem. Vagy, ha mégis megteszi, akkor másmilyen elbírálásban részesül?!
Ha egy nő megcsalja a párját, akkor egy céda. Ha a férfi nem tudja a nadrágjában tartani a férfiasságát, akkor az macsó, akit az ösztönei visznek?! Nézőpont kérdése. A film végre nem esik abba a magyar mozifilmeket sokszor mélyen érintő hibába, hogy túlontúl telerakják szponzori és egyéb hirdetői reklámokkal, márkajelzésekkel, sőt, még, ahol lehet, ott sem élnek ezzel a lehetőséggel.

A Nyitva című mozi egy olyan filmet hoz el a nézőknek, melynek története, témája minden olyan embert érinthet, akinek legalább egy komolyabb, hosszú távú kapcsolata volt már. A közönség soraiban lévők közül biztos akad egy-egy olyan személy, aki vagy már átélte vagy át fogja élni bizonyos részét, jelenetét az alkotásnak, ennek köszönhetően hozza közelebb a nézőt a film a valósághoz. Magáénak érezheti, azonosulni tud a szereplőkkel és gondolatokat ébresztve, beszédtémát szolgáltatva jut ki a nézőtérről. A filmet nézve néha-néha eszembe jutott Antal Nimród Kontroll című filmje, mely hasonló átkötésekkel ment át egyik jelenetből a másikba. Ez talán tudatos, talán véletlen, de érdekes részét képezik a filmnek.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés47 Votes
61
Nyitva
Összességében
A Nyitva című vígjáték mindamellett, hogy szórakoztatni kívánja a publikumot, mögöttes tartalommal és gondolatébresztő alapsztorival rendelkezik. Napjainkat érintő problémákat dolgoz fel, melyeket szinte minden párkapcsolatban élő ember egyszer az életében megtapasztal. A film során egyik pillanatról a másikra nem csak nézői vagyunk, de akár szereplőivé is válhatunk a történetnek. Nagyszerű színészi játékkal, vicces szituációkkal tarkított közel másfél órás kikapcsolódást nyújt mindkét nem számára.
Pozitívumok
Szórakoztató, de gondolatokat is ébreszt
Kiváló színészi játék
Bárki bele tudja élni magát a történetbe
Negatívumok
Érződik, hogy ez Nagypál Orsi első nagyjátékfilmes rendezése
70
Értékelés

Friss

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...
Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.

Hasonlóak

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...