Nem kritika (Nope – 2022): Erre a filmre ne mondj NEMet!

Jordan Peele valósággal berobbant Hollywoodba. Anno komikusként ismerte a világ, ám pár éve író-rendezőként is megmutatta, hogy sokkal több van benne. A Tűnj el! hatalmas sikert aratott, mely Oscar-díjat is ért neki. Második filmje, a Mi, már egy megosztóbb alkotás lett a kritikusok és a nézők körében is, ám véleményem szerint ott is megmutatta a zsenijét, és speciel nekem jobban tetszett, mint a Tűnj el!

Peele gyakorlatilag a hamvaiból élesztette újra a horror műfaját, és a zsáner egyértelműen egyik legnagyobb reménysége Ari Aster és Robert Eggers mellett. A Nem-ről sok mindent nem tudhattunk, gyakorlatilag mindent titokban tartottak vele kapcsolatban, ám a trailerekből kiderült, hogy valamiféle UFO-s sztorit hoz el nekünk Peele.

Nem kritika
Nem: Daniel Kaluuya, mint OJ Haywood. Kredit: © 2022 Universal Studios. All Rights Reserved.

OJ (Daniel Kaluuya – Tűnj el, Fekete Párduc) és Emerald (Keke Palmer – A Wall Street pillangói) egy farmon élnek, ahol lovakat nevelnek, hiszen forgatásokon dolgoznak lovas idomárként. Egyik nap azonban fura dolgok történnek, és valamit megpillantanak az égen. Elhatározzák, hogy bekamerázzák a farmot, és felveszik az idegent.

Peele ezúttal is hozta azt, amit első két filmje után elvárhattunk tőle: jó ötlet, kiváló atmoszféra, szimbolikák tárháza. Ami ezúttal kicsit talán hiányzott, azok a jó karakterek, de erre majd később visszatérek még.

Az UFO-s körítéssel engem már akkor megvett, amikor láttam az első előzetest. Sokan nyúltak már a témához, de ha egy rendező képes egyedien tálalni és fűszerezni az ötletét, akkor jó dolgok sülhetnek ki belőle. A cselekmény kiváló nyitánnyal kezd, aztán kissé komótosan, de annál biztosabban halad előre. A történetben egyáltalán nincsenek üresjáratok, sőt, a fő szál mellett, egy fontos mellékszál is kibontakozik, melyet sokan talán elvarratlannak gondolhatnak (igen, a majmos sztoriszálra gondolok), ám gyakorlatilag, ha kicsit az ázsiai karakter sorsának végkifejletét nézzük, akkor igenis le van zárva, ha nem is kapcsolódik erősen a fő cselekményszálhoz.

Peele ebben a filmjében sem fukarkodik a szimbolikus, allegorikus jelentésekkel. Talán kicsit nehezebb megfogalmazni, hogy ezúttal mi áll a központban, hiszen a Tűnj el! a rasszizmus témakörét boncolgatta, a Mi pedig a gazdag-szegény ellentét kérdéskörét rágta át, ezúttal ha szintén röviden kéne megfogalmaznom, akkor úgy gondolom, hogy a Nem elsősorban a mai társadalmunk viselkedését kritizálja a különböző veszélyhelyzetekben. Manapság, ha bármi katasztrófát, balesetet látunk, egyből videóra vesszük. A mutogatás, a dokumentálás a fő motiváció, azzal azonban nem törődünk, hogy a szörnyű események látványa akár komoly lelki gondokat is okozhatnak. Hőseink felismerése szerint az a valami nem viszi el őket, ha nem néznek a szemébe. Ezzel pedig metaforikusan azt közvetítik nekünk, hogy ha nemet mondunk a tragikus, veszélyes események kukkolására, akkor ezzel önmagunkat védjük meg bizonyos traumáktól. A mozi másik mellékszála (igen, a majmos) pedig elsősorban az állatok szórakoztatóiparban való kihasználására reflektálhat. Van egy jó elméletem, ám mivel spoileres, ezt most nem írom le ide.

Nem kritika
Nem: Steven Yeun, mint Ricky ‘Jupe’ Park. Kredit: © 2022 UNIVERSAL STUDIOS. All Rights Reserved.

A mozi legerősebb pontja viszont egyértelműen az atmoszféra, illetve a képi világ. Peele elsőszámú védjegye szerintem az, ahogy képes a filmjeiben megteremteni egy egyedi, vészjósló atmoszférát illetve hangulatot, és azt végig fenn tudja tartani. Nagyon sok jelenet játszódik este, sötétben, és ilyenkor szó szerint lélegzetvisszafojtva kémleljük a vásznat. Ha nincs is épp ott semmi, tudjuk, hogy bármikor megjelenhet, és ez egy olyan flowba hozza a nézőt, ami egy percig nem ereszti. Operatőri szempontból is zseni a film, iszonyatosan szépen van fényképezve.

A mozi egyetlen hibája talán a karakterekben rejlik. OJ rendben van, de ez elsősorban Daniel Kaluuyának köszönhető. Keke Palmer, viszont csak néhány jelenetben működött számomra. Sajnos sokszor rendkívül sok és idegesítő karaktert hoz. A többiek jópofák, de sok érzelmet nem váltanak ki a nézőkből. Ezt leszámítva azonban egyéb gondom nem volt a mozival.

Nem kritika
Nem: Keke Palmer, mint mint Emerald Haywood. Kredit: © Universal Studios. All Rights Reserved.

A Nem ismételten egy zseniális Peele alkotás lett. Merőben más, mint az eddigi filmjei, egyértelműen kísérletezősebb, bevállalósabb mozi lett, mely igencsak meg fogja osztani a közönséget, ám ha értjük a mögöttes tartalmat, és elég nyitottak vagyunk, akkor ez a film is betalál. Három film után elmondhatom, hogy bármivel is jön ki Jordan Peele a jövőben, én mindig ott leszek a moziban.

Nem kritika pontozó thumbnail
Nem (Nope-2022)
Összességében
A NEM egy zseniális atmoszférájú mozi lett, melyből most sem hiányozhat a Jordan Peele féle szimbolikus tartalom. Nagyon megosztó film lesz, de Peele zsenije semmiképp sem vitatható.
Rendezés
9
Színészi alakítás
8
Forgatókönyv
8
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
8.5
8.5

Friss

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Ellenbacher Ibolya és Juhász Éva: Közel vagy című kiállításán jártunk a XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjteményben

A XV. Kerületi Kulturális Örökség Háza és Helytörténeti Gyűjtemény rendszerint időszaki kiállításokat is szokott...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...
Nagy Norbert
Nagy Norbert
Hello, Norbi vagyok! Kiskorom óta rajongok a filmekért, sorozatokért. Műfajtól függetlenül, bármit megnézek, és szeretem utána kifejteni a véleményem róluk. Kritikáim írásban és videó formájában is megjelennek általában.

Hasonlóak

A szomorúság háromszöge kritika (Triangle of Sadness, 2022) – Mit tesz egy hajónyi gusztustalanul gazdag ember, amikor kitör a vihar?

Ha szatíra, akkor Ruben Östlund. A svéd rendező ismét odacsap egy kicsit a világnak...

Bosszúra készen kritika (Do Revenge, 2022 – Netflix): Van füle, meg farka, csak a törzse hiányzik

Nagyon sok jó vígjáték létezik, amit kár lenne kihagyni, de manapság már egyre kevesebb...

Nincs baj, drágám kritika (Don’t Worry Darling, 2022) – Nem minden az, aminek látszik

A „Nincs baj, drágám!” című filmről, valószínűleg azok is hallottak, akiket annyira nem izgat...