Mexikói meleg botrány a múlt század elejéről: A negyvenegyek tánca (Dance of the 41/El baile de los 41, Netflix – 2021) kritika

Meleg szerelem, hideg házasság

Ha valaki megnézi a film előzetesét, azonnal el tudja dönteni, hogy érdekli-e ez az alkotás vagy sem, hiszen már az első képkockák felfedik: kosztümös, meleg szerelmi történetet dolgoz fel, nem túl szemérmesen.

Dance of the 41
Dance of the 41. Kredit: NETFLIX © 2021

Azonban ennél többről van szó.

A film ugyanis mexikói alkotás, és egy valós történet adja a hátterét. Olyannyira valós a történet, hogy az 1901-ben kirobbant botrányról úgy írt a kor egyik híres mexikói újságírója, mint „a mexikói homoszexualitás feltalálásáról”. Ez abban az értelemben igaz is volt, hogy a botrányig Mexikóban ez a jelenség soha nem vált közbeszéd tárgyává, mintha nem is létezett volna.

A kevés tény, melyről tudomásunk van, a helyi újságokból és feljegyzésekből származik. 1901. november 18-án hajnalban a rendőrség rajtaütött egy illegális bálon, melyen 41 női- és férfiruhába öltözött, a mexikói felső tízezret képviselő férfi vett részt. A hatóságok ugyan el akarták tussolni az eseményeket, de a sajtó belemélyesztette a fogát. A pletykák szerint (ez soha nem bizonyosodott be) a partin valójában 42 személyt tartóztattak le. Az egyetlen futni hagyott illető pedig Mexikó következő elnökének veje volt. A „tetteseket” megbüntették, az emberek pedig bevésték elméjükbe a 41, női ruhában együtt táncoló férfi képét (El baile de los cuarenta y uno), mely száz éven át szinonimája volt az azonosnemű kapcsolatoknak.

Dance of the 41
Dance of the 41. Kredit: NETFLIX © 2021

Ennyit tárnak fel a tények. A film ebből indul, és ebből bont ki egy kitalált kerettörténetet, melyben három szereplő körtáncát figyelhetjük meg. Elsőként megismerjük Ignacio de la Torre y Miert, a hamarosan elnöknek megválasztott Porfirio Díaz vejét. Kemény, már-már szenvtelen karrierista ember képét mutatja, aki beházasodott a politikába. A második szereplő Ignacio felesége, Amada Díaz, aki még nem tudja, hogy férje milyen húrokat penget. Végül megismerjük a társaságot, akit egy személyben Ignacio beosztottja mint szerető képvisel.

Kialakul tehát egy szerelmi háromszög, mely csupán annyiban tér el a „megszokott” férj megcsalja fiatal feleségét felállástól, hogy a férj egy férfival lép félre, sőt, valójában mindig is az azonosneműség vonzotta, tehát valójában nem is a feleségét, hanem annak nemét csalja meg. Amada egy férjet akar, a férj egy szeretőt, és ezért, legalábbis érzelmileg, nem bánik kesztyűs kézzel hitvesével. Eközben zajlik a nagypolitika, ahogy a történet is.

Dance of the 41
Dance of the 41. Kredit: NETFLIX © 2021

A film érdekessége, és ezért az alkotókat dicséret illeti, hogy a történet megformálásán túl okosan játszanak a nézők érzelmeivel. Vigyáznak arra, hogy senki se legyen túl szimpatikus, mert az igazság valahol mindig középen van. Ignacio kifejezetten kegyetlenül bánik a feleségével, de Ignacio eközben reménytelenül és szenvedélyesen szerelmes egy férfiba. Amada kihasznált, szegény asszony, de ő sem megy a szomszédba keménységért. Ettől válik a film ellentmondásossá, és így némileg szimbolikussá, melynek alapvető mondanivalója az, hogy minden ember ember, minden szerelem szerelem, és az, hogy miként bánunk egymással, az nem a nemiségen múlik.

A film témájánál fogva megosztó lehet. A nemiség vizuálisan is megnyilvánul. Aki megbotránkozik, ha férfiakat lát (alig stilizáltan) szeretkezni, vagy meleg orgia pereg néhány másodpercig a szeme előtt, annak a film nem ajánlott.

Dance of the 41
Dance of the 41. Kredit: NETFLIX © 2021

Mindazonáltal az LMBTQ-filmek sorába feliratkozó alkotás nem csupán egy újabb megfilmesítése a témának, hanem Mexikó számára ennél jóval több: egy száz éve elhallgatott, vagy csak suttogott történet napfényre viteléről van szó. Talán így érthető lesz majd számos mexikói számára, hogy az egyébként később Mexikó elnökének választott Ignacio de la Torre y Mier miért kapta a „42” ragadványnevet.

Friss

Szabó János emlék fragmentumai

Szabó János 1967-ben fejezte be tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán, ahol Barcsay Jenőtől, Konecsni Györgytől,...

Mindenki odavan a Top Gun: Maverickért

A cannes-i fesztiválon ötperces álló ovációval ünnepelték Tom Cruise új szuperprodukcióját, a Top Gun: Mavericket, a sztár pedig...

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Az utolsó Halloween-filmen, lehet, csodálkozni fognak a rajongók

Lehet, hogy Stephen King is bele fog kavarni az utolsó Halloween-filmbe, ezzel még kegyetlenebb véget...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

Viking dráma a javából: Az Északi kritika (The Northman – 2022)

Robert Eggers már első mozijával feltette magát a filmezés térképére. A 2015-ös A Boszorkány...

Nincs ki a négy kereke, de nem baj: Álom két keréken (Along for the ride, 2022 – Netflix) kritika

Ismét egy fiatalokról szóló, klasszikus történettel állt elő a Netflix, hogy megpróbálja kielégíteni egyre...

Multiverzumos túra Dokival: Doctor Strange az őrület multiverzumában (Doctor Strange in the Multiverse of Madness – 2022) kritika

A Marvel legújabb fázisának célja egyértelmű az Endgame óta. Bevezetni a nézőket a Multiverzumba...