péntek, március 29, 2024

Trending

Hasonlóak

Feszültségkeltésből ötös: A David Fincher portré I.

Fakó, zöldes-barnás-fémes nagytotál? Esik az eső? Valaki öngyilkosságot kísérelt meg? Keresünk egy sorozatgyilkost? Feltűnt bármi szokatlan a képernyőn, egyetlen képkocka erejéig?
Ez minden bizonnyal egy David Fincher-alkotás lesz.

Nehéz a 20. század filmművészetéről beszélni anélkül, hogy ne kerülne elő legalább egy, David Fincher filmjei közül. Pedig csak 1992-ben kezdett el nagyjátékfilmeket forgatni. Rögtön személyes kedvencem, az Alien-kvadrológia harmadik fejezetével kezdve a pályafutását.
De az akkor 30 éves Fincher már igen nagy tapasztalattal állt a kamera mögé, csak éppen reklámfilmeket és videóklipeket forgatott 1984 óta.

David Fincher
David Fincher a Masterclasson okít a karantén alatt. Kép: Slashfilm

David Fincher (Mank) 1962. augusztus 28-án született Denverben, de Kalifornia államban nevelkedett. A rendezés felé George Roy Hill Butch Cassidy és a Sundance kölyök című filmje fordította. Miután megnézte a ’69-es alkotás werkfilmjét, eldöntötte, hogy rendező lesz. Érdekes tény, hogy Marin County-ban (Kalifornia), George Lucas volt a szomszédjuk, így nem annyira meglepő, hogy a speciális effektekért felelős csapatban feltűnik a neve a Jedi visszatérben. (IMDb, visual effect crew)
De ugyanezen a poszton közreműködött a Végtelen történetben és az Indiana Jones és a végzet templomában is.

Mindeközben reklámfilmek és videóklipek garmadáját rendezte, amik már ekkor sötét tónusúak és expresszívek voltak. Sőt sokszor morbidak. Kisebb botrányt kavart egy 1984-es rákellenes reklámfilmje. S mennyien a homlokukra csaphatnak, mikor rájönnek, hogy George Michael Freedom című dalához is ő készítette a vizuális orgiát. (éééérted 😉)

David Fincher
David Fincher munkaközben/ Kép: Film Daze

Elsőként, álljon itt a reklámjainak és klipjeinek listája.

Ha bármelyikbe belepillantasz, biztos fel fogsz fedezni olyan kézjegyeket, amik miatt ma már biztosan beülünk egy Fincher-mozira, vagy bedurrantunk egy sorozatot a Netflixen, aminek a pilotját ő dirigálta.

2013 – Calvin Klein: Downtown (Short)
2013 – Justin Timberlake Ft. Jay-Z: Suit & Tie (Video short)
2011 – Karen O & Trent Reznor & Atticus Ross: Immigrant Song (Video short)
2009 – Madonna: Celebration – The Video Collection (Video) (videos „Express Yourself”, „Vogue”)
2006 – George Michael: Twenty Five (Video) (video: „Freedom ’90”)
2005 – Nine Inch Nails: Only (Video short)
2005 – Video Hits: Paula Abdul (Video short) (videos „Straight Up”, „Forever Your Girl”, „Cold Hearted”)
2005 – Beer Run (Short)
2004 – Hewlett Packard: Constant Change (Video short)
2000 – A Perfect Circle: Judith (Video short)
1999 – Madonna: The Video Collection 93:99 (Video) (video „Bad Girl”)
1999 – Ladies & Gentlemen: The Best of George Michael (Video documentary) (video „Freedom ’90”)
1996 – Levi’s: The Chase (Video short)
1996 – The Wallflowers: 6th Avenue Heartache (Video short)
1994 – Levi’s: Restaurant (Video short)
1994 – Aerosmith: Big Ones You Can Look At (Video)
1994 – The Best of Sting: Fields of Gold 1984-1994 (Video) (video “Englishman In New York”)
1994 – The Rolling Stones: Love Is Strong (Video short)
1993 – Dangerous: The Short Films (Video) (video “Who Is It”)
1993 – Coca-Cola: Blade Roller (Video short)
1993 – Michael Jackson: Who Is It (Video short)
1993 – Madonna: Bad Girl (Video short)
1992 – Nike: Instant Karma (Video short)
1990 – George Michael: Freedom! ’90 (Video short)
1990 – Madonna: The Immaculate Collection (Video) (videos „Express Yourself”, „Oh Father”, „Vogue”)
1990 – Wire Train: Should She Cry (Video short)
1990 – Billy Idol: L.A. Woman (Video short)
1990 – Iggy Pop: Home (Video short)
1990 – Billy Idol: Cradle of Love (Video short)
1990 – Madonna: Vogue (Video short)
1990 – Neneh Cherry: Heart (Video short)
1989 – Paula Abdul: It’s Just, the Way That You Love Me (Version 2) (Video short)
1989 – Aerosmith: Janie’s Got a Gun (Video short)
1989 – Madonna: Oh Father (Video short)
1989 – Paula Abdul: Cold Hearted (Video short)
1989 – Don Henley: The End of the Innocence (Video short)
1989 – Paula Abdul: Forever Your Girl (Video short)
1989 – Madonna: Express Yourself (Video short)
1989 – Roy Orbison: She’s a Mystery to Me (Video short)
1989 – Gipsy Kings: Bamboléo (Mixed Version) (Video short)
1989 – Jody Watley: Real Love (Video short)
1989/II – Paula Abdul: Straight Up (Video short)
1989 – Gipsy Kings: Bamboléo (Version 2) (Video short)
1988 – Martha Davis: Tell It to the Moon (Video short)
1988 – Paula Abdul: It’s Just, the Way That You Love Me (Version 1) (Video short)
1988 – Steve Winwood: Holding On (Video short)
1988 – Steve Winwood: Roll with It (Video short)
1988 – Ry Cooder: Get Rhythm (Video short)
1988 – Jody Watley: Most of All (Video short)
1988 – Johnny Hates Jazz: Shattered Dreams (US Version) (Video short)
1988 – Johnny Hates Jazz: Heart of Gold (Video short)
1988 – Sting: Englishman in New York (Video short)
1987 – Bourgeois Tagg: I Don’t Mind at All (Video short)
1987 – Colin James Hay: Can I Hold You? (Video short)
1987 – Foreigner: Say You Will (Video short)
1987 – Loverboy: Love Will Rise Again (Video short)
1987 – Patrick Swayze Featuring Wendy Fraser: She’s Like the Wind (Video short)
1987 – Martha Davis: Don’t Tell Me the Time (Video short)
1987 – The Outfield: No Surrender (Video short)
1987 – Loverboy: Notorious (Video short)
1987 – Mark Knopfler & Willy DeVille: Storybook Love (Video short)
1987 – The Hooters: Johnny B (Video short)
1987 – Patty Smyth: Downtown Train (Video short)
1987 – Eddie Money: Endless Nights (Video short)
1987 – Wire Train: She Comes On (Video short)
1986 – Howard Hewett: Stay (Video short)
1986 – Now That’s What I Call Music 7 (Video) (video „We Don’t Have To Take Our Clothes Off”)
1986 – Stabilizers: One Simple Thing (Video short)
1986 – The Outfield: Everytime You Cry (Video short)
1986 – Jermaine Stewart: We Don’t Have to Take Our Clothes Off (Video short)
1986 – The Outfield: All the Love in the World (Video short)
1985 – Christopher Cross: Charm the Snake (Video short)
1985 – Rick Springfield: Dance This World Away (Video short)
1985 – Rick Springfield: State of the Heart (Video short)
1985 – The American Cancer Society: Smoking Fetus (Video short)
1985 – The Beat of the Live Drum (Video documentary)
1985 – The Motels: Shock (Video short)
1985 – The Motels: Shame (Video short)
1985 – Rick Springfield: Celebrate Youth (Video short)
1984 – Rick Springfield: Bop ’Til You Drop (Video short)

Ez a felsorolás nem csak terjedelmes, azért van érdemi információ is benne.
Az hagyján, hogy olyan nevekkel dolgozott együtt, mint Madonna, George Michael, Michael Jackson, Sting, Billy Idol vagy Iggy Pop, de nem is gondolnád, hogy például a Dirty Dancinggel híressé vált, Patrick Swayze által performált „She’s like the wind” című dal videóklipjét is ő rendezte.
De ha igazán tetten akarjuk érni egy videóklipben a mester kézjegyeit, akkor érdemes a már említett George Michael-dalt választani.

Már ahogy kezdődik a videó, felismerhető, hogy egy Fincher-mozira váltottunk jegyet. Habár ez még nem a jól megszokott koszoszöld színárnyalat, amit később oly nagy szeretettel alkalmaz, de levert és depresszív, mint maga a szakítás utáni szabadság.

Aztán rögtön a 3. másodperctől mutatja be az úgynevezett fluid tracking camera – nyers és sokatmondó fordításban: folyékony nyomkövető kamera – mozgást, amit Kevin Tod Hauggal fejlesztett ki. (Haug a Játsz/ma című filmjének volt a speciális effektekért felelős szakembere.)

David Fincher Ha erről a technikáról (is) szeretnél kicsit többet megtudni, ajánlom figyelmedbe ezt a videót.
Ha csak csokorba szedve néznéd őket, akkor meg ezt.

De haladjunk is tovább.

A klipben előszeretettel állít kontrasztot a futurisztikus elemek (CD lejátszó mechanizmusa 5-7 másodpercben) és a kissé romantizált, lepukkant loft háttér között.
Jómagam vélek némi szándékosságot felfedezni ebben a „kontrasztban”, ami azért minden szögből menőzésnek minősül, még ma is. De 1990-ben, a rendszerváltás mámorában, hirtelen megérkező MTv-n futó klipben szereplő, elhanyagoltnak és szegényesnek szánt helyszín – hazájában is, de nálunk aztán meg pláne – újradefiniálta az álompecó fogalmát!
Aztán meg teledirigálta a klipet megannyi szupermodellel – Cindy Crawfordot ráadásul meztelenül –, ami megint csak nem a tuti bukás felé vezette a 6,5 perces játékidőt. (Gondolom nem volt nehéz megszerezni az ügynökeik telefonszámát, miután igen serényen tevékenykedett a reklámszakmában is.)

Mindezek mellett van annak egy diszkrét bája, hogy a meleg színekkel megvilágított üres szobában, a ’90-es évek ízlésének megfelelően ultra szexi srác narancspucolás közben megaszondja a frankót… nem a ruha teszi az embert, a férfit.

Közben pedig mindenütt topmodellek rohangálnak. Mondjuk, valóban kevés ruhában.

George Michael slágerének szövegét nem kívánom elemezni, bizonyosan vannak mélységei is a testiség sekélységének bemutatásán túlmenően, és nem ennek a cikknek lesz a feladata eldönteni, hogy a videó cinizmusa mégis kinek az ötlete volt. Plusz babérokat nem aggatnék Mr. Fincherre. Az viszont egyértelműen kitűnik ebből az 1990-es munkájából, hogy milyen nagy műgonddal játszik már itt is látószögekkel, terekkel, színekkel, tempóval, kontrasztokkal és a vízzel!

Ja, a víz kell!!!

A víz tükröződik, folyik, zubog, csepeg, vagy csak halmazállapotot vált és gőzként jelenik meg. De az egész klipet átitatja! Egyszerre jelenik meg nyirkos és túlfűtött elemként.

Ezt a kettősséget viszi végig a rendező, ami talán koncepció is lehetett, a hirtelen jött szabadság megé(nek)lésére szolgáló videóklipben.

Nos, legyen ennyi elég egy alig több mint hatperces kisfilmről.

Viszont mivel egészen nagy életműről van szó, ezért úgy döntöttem, cikksorozattal borulok térdre a rendező úr eddigi életműve előtt. Szóval nemsokára jelentkezem személyes kedvencemmel, a Végső megoldás: Halál-lal.

Addig is Apa bővülő portréja vagyok!

David Fincher



Gerzsenyi Bettika
Gerzsenyi Bettika
H’ellőke, Bettika vagyok, első ezen a néven! Bárki mást állít.. az rosszul tudja. Engem 36 éve hív így a nagymamám, szóval én nyertem! Édesanyám 5-6 évesen faragott belőlem filmrajongót. Kár, hogy a 6. életévemet megfelelőnek találta arra, hogy megnézzük a Rémálom az Elm utcában-t.. szánja-bánja, instant karma volt neki a 2 évig wc-re kísérgetésem, szóval ne bántsuk érte! De mondjuk utána már meg sem kottyant a kultikus „Get away from her you bitch!” mondat és a Boszorkányokat is végig tudtam nézni a moziban, míg más gyerekeket ki kellett kísérni. Nem rossz ez egy óvodástól, azért nah! Szóval nem sok mindentől lehet eltántorítani - na jó, a Szürke 50 árnyalata már sehogy sem csúszott - és 30 év izmos filmfogyasztásával a hátam mögött véleményem van kérem, s nem félek használni. Ennek az eredménye, hogy ezt a bemutatkozót ki kellett izzadnom magamból. Enjoy! #kattadióda