péntek, július 26, 2024

Trending

Hasonlóak

Tenet (Tenet – 2020): Filmkritika

Christopher Nolan és a Tenet. Ismerősen hangzik ez a két név, ugye? Ez nem véletlen, hiszen a pandémián kívül a mozirajongóknak erről a párosról szólt a 2020-as év. De a holnapi nappal vége a várakozásnak és végre megérkezik a Tenet a magyar mozikba. A kérdés már csak az, hogy vajon meg tud-e felelni a brutális hype-vonat által felé támasztott elvárásoknak. Jelentem, jó hírrel szolgálhatok, hiszen maximálisan teljesít mindent, amit egy Nolan-filmnek kell.

Tenet
Forrás: InterCom

A Főhős (igen, ez a neve) (John David WashingtonCsuklyások: BlacKkKlansman) csak egy szót kap következő missziójához, ez pedig nem más, mint a Tenet. Megbízója elmondása szerint sok ajtót kinyit, jót és rosszat is egyaránt. Az egyik pozitívum, ami eme szó velejárója egy társ, Neil (Robert PattinsonA világítótorony) személyében mutatkozik meg. Márpedig hősünknek minden segítségre szüksége lesz, amit csak kaphat, hiszen a tét a világ megmentése, az ellensége pedig a leghatalmasabb dolog a világon, az idő.



A történet első blikkre talán egyszerűnek tűnhet, de ez egyáltalán nincs így, sőt. Ahogy képbe kerül az idő mint történeti elem, azon nyomban kicsúszik a nézők lába alól a talaj, hiszen Nolan nem tököl és százhúsz százalékos fordulatszámra járatja legújabb filmjét. A nézők meg csak néznek ki a fejükből és tanácstalanul sodródnak az árral, ahogy azt a főhős is teszi. Nolantől nem állnak távol az elrugaszkodott tematikájú sztorik, amelyeket mind egytől egyig tudományos fogalmak inspiráltak, de a Tenettel tette fel a koronát. A Memento esetében az emberi memória, az Álmatlanságban az insomnia nevű betegség, a Tökéletes trükkben a teleportálás/klónozás és az egymással való versengés, az Eredetben a tudatos álmodás, a Csillagok közöttben az asztrofizika/feketelyukak és negyedik dimenzió volt a téma. A most frissen érkezett Tenetben pedig az idő játszik kulcsfontosságú szerepet. Ezáltal pedig olyannyira grandiózusra sikerült a mozi, hogy már-már a Csillagok között című filmjét is lepipálja. Eszméletlen vágások és pörgős akciószekvenciák jellemzik az alkotást, ami egy percig sem ül le. Nem hagy pihenőt a nézőknek, nem ül le, csak zakatol előre céltudatosan, mint egy gyorsvonat, ezáltal pedig rendkívül feszült atmoszférát teremt is egyben. Amit a filmzene csak tovább fokoz.

Tenet
Forrás: InterCom

A színészek terén sincs ok a panaszra, bár számomra John David Washington nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet, pedig nagyon szurkoltam, hogy sikerüljön neki kilépni apja, Denzel Washington árnyékából. Viszont Robert Pattinson és Elizabeth Debicki remekelnek, a veterán Kenneth Branaghnak pedig minden pillanata aranyat ér. Ha másért nem, az ő játékáért már megéri megnézni a filmet. De a mellékszereplőket sem kell félteni, hiszen Michael Caine, Aaron Taylor-Johnson, Clémence Poésy és Himesh Patel is feltűnik a filmben kisebb-nagyobb szerepekben.



De hiába grandiózus és látványos adrenalinbomba a Tenet, azért nem mehetünk el szó nélkül a hibái mellett, hiszen sajnos az is van. Elsősorban az első 30 percét említeném, hiszen ennek kéne lennie a felvezetésnek. Na, ez most nem feltétlenül sikerült, hiszen egy brutálisan sietős, kapkodós vágásokkal teli, nehezen követhető intrót kapunk, de innen szép nyerni, (ami a filmnek végül sikerül is). A másik hibája pedig a filmzene. Nagyon szeretem Ludwig Göransson munkásságát, de ez most nagyon félrement. Szeretett volna Hans Zimmeres lenni, csak amíg a művész úr az ilyesfajta zajok és dallamok keverékét kisujjból rázza ki, addig Göranssonnál ez inkább erőltetettnek és izzadságszagúnak hat.

Tenet
Forrás: InterCom

Ettől függetlenül megérte várni a Tenetre, mert maximálisan beváltja a hozzáfűzött reményeket, sőt helyenként úgy is érezhetjük, hogy túl is teljesíti azokat. Christopher Nolan nem hagyta cserben a mozirajongókat, amikor azt a kijelentést tette, hogy legújabb filmje fogja majd újraéleszteni a mozikat a pandémia után, hiszen hosszú idő óta ez a legerősebb moziélmény, ami megjárta a magyar vásznakat.


Ivány Bence
Ivány Bence
Sziasztok, Bence vagyok! Gyermekkorom óta imádom a filmeket. Akkoriban élő műsorújság voltam. Betéve tudtam az egész heti tv műsort (csatorna, filmcím, játékidő, tartalom és főszereplők). Imádom a műveszeteket, mind a filmek és sorozatok, mind pedig a zene fontos szerepet játszanak az életemben. Ezek közül számos helyen volt szerencsém kipróbálni magam: Filmezés, zenélés, írás, média (szerkesztő asszisztens és riporter). Jelenleg a Filmsomnia mellett színészként dolgozom és egy Podcast-et is vezetek. Nagyon fontos számomra az objektivitás mércéje, ezért igyekszem mindig a lehető legobjektívebben közvetíteni a mondandóm. Ez persze nem könnyű, hiszen az a fránya szubjektív vélemény minden sarokból árgus szemekkel figyel és vár. Ezért mindig résen kell lennem és nem szabad elgyengülnöm, mert különben átveszi az irányítást.
A Tenet egy grandiózus, pörgős andrenalinbomba, amely a székbe szögez, a földbe döngöl, és miután legördül a stáblista, még akkor is úgy érezzük majd, mintha áthajtott volna rajtunk egy úthenger. Hibái ellenére pedig még így is beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Igazi, nagybetűs moziélmény!Tenet (Tenet - 2020): Filmkritika