Keanu Reeves ismét egy thrillerben tér vissza a filmvászonra, miután pár hónappal ezelőtt romantikus énjét kiélhette a Végállomás: Esküvő című moziban. Szerencsére mindkét stílusban tudja hozni a tőle elvárható kiváló alakításokat, így idén a különböző műfajok kedvelői is biztosan találtak tőle legalább egy kedvelhető alkotást.
A filmet az a Matthew Ross rendezte, akinek eddig nem sokszor találkozhattunk a nevével. Rendezőként és forgatókönyvíróként is mindössze, a két évvel ezekőtt Frank & Lola című alkotást jegyzi, így nem mondhatjuk, hogy igazán termékeny alkotóról van szó, de ez nem von le semmit a Gyémánthajsza című film minőségéből. Már csak azért sem, mert a forgatókönyv írója az a Scott B. Smith, aki 1999-ben a Legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában, Oscar-díj jelölést kapott a Szimpla ügy-ért.
Annak ellenére, hogy amerikai romantikus thrillerként és krimiként kategorizálták be a filmet, a szereplőgárda igazi nemzetközi koprodukció. Bár az eredeti címe nemes egyszerűséggel Siberia – utalva a film cselekményének helyszínére, a színészek között egyébként van amerikai, német, orosz és román is. A főszereplő, Keanu Reevesen kívül, azonban kevés valószínűséggel találunk olyan szereplőt, akinek ismerheti munkásságát a hazai mozik közönsége, de sokszor ez jól is hathat egy filmre, ha nem mindig ugyanazokat az arcokat látjuk minden alkotásban, vagy karakterben csak épp más néven (mint megannyi magyar moziban).
A történetben Lucas Hill (Keanu Reeves – John Wick, Ház a tónál, Mátrix) egy profi gyémántkereskedőt alakít, akit üzleti útja egy nem túl jó hírnévvel bíró orosz üzletemberhez sodorja. Hill a tudtán kívül, olyan gyémántokat ad el, melyről kiderülnek, hogy profi másolatok, ezzel magára haragítva az orosz alvilágot, ekkor már nemcsak a szakmai hírneve, de saját és újdonsült orosz szerelme, Katya (Ana Uralu) élete is veszélybe kerül.
A filmben megtapasztalhatjuk, Reeves milyen jól sajátította el az orosz nyelv rejtelmeit, valamint az idősebb korosztály számára egy kellemes időutazást is biztosít a mozi a sok Trabant, kombi Lada és egyéb kelet-európai kocsi csoda láttán. Valamiért az amerikai filmesek az utóbbi időben, ha csak a 2018-as őszi – főként akció, thriller éskrimi – filmpremiereket nézzük az amerikai-orosz „kapcsolatokat” veszik alapul. A két egymásnak feszülő vagy rivalizáló fél az idei akciókban szinte mind vagy az amerikai vagy az orosz oldalon állnak, ilyen volt például a Hunter Killer küldetés, a 22 mérföld, de ide sorolható az Első ember is, ami bár főként Neil Armstrong életét mutatta be, mégis erősen az USA – Szovjetunió közti rivalizálásra épült.
A film feszültségét enyhíteni próbálja a főszereplő és újdonsült mátkája közti kapcsolat fejlődése és kibontakozása, amikor két egymástól eltérő kultúra egymásra talál. A Gyémánthajsza azon kívül, hogy egy thriller, érdekes korrajzot is mutat a szibériai világ és annak lakóinak életéről. Aki lövöldözős, akciókkal teli thrillerre vágyik, annak a Gyémánthajsza nem fogja kielégíteni a vágyait, viszont azok a nézők, akik szeretik, ha egy filmnek van némi mondanivalója, vagy az a megszokottól más hangulatot vezet végig a történet, melyben a szerelem, a különböző kultúrák találkozása és az ezeket kőkeményen befolyásoló zord szibériai alvilági élet egybeforrva elvenedik meg, annak okozhat kellemes meglepetéseket ez az alkotás.