Foglyok (Foglyok – 2019) [Kritika]

Az ÁVO-s kisgömböc. A történet nagyjából ennyi: 1951 nyara, egy lakás Budapesten, ahová be szabad lépni, de kijutni annál bajosabb. Az ÁVO emberei csapdát állítanak egy bérház magánlakásában, hátha felbukkan ott egy országszerte körözött rendszeridegen, reakciós. Miután minden csapda lényege, hogy a vad nem tudhat annak létezéséről, a csapdát állító hatóság egy egészen egyszerű módszerhez folyamodik: nem engedi ki azokat, akik a lakást felkeresik. Így gyűlik össze szépen lassan vagy egy tucat ember, akik napokig élnek összezárva, egymás hegyén-hátán. Így kezdődik a mese, amely nem is mese, hanem igaz történt.

Hogy mi zajlik a négy fal között? Megtudhatjuk ez alatt a keserédes 100 perc alatt. Mivel a film pikantériája, hogy valós eseményeken alapul, nem győzünk csodálkozni a helyzet képtelen voltán és azon, hogy volt olyan kor, amikor mindez normálisnak volt mondható. Jó színészi játék mellett lassan csordogálnak az események, és kibontakozik előttünk egy társadalmi mini-tabló, ahol egyszerre van jelen a házmesterré visszavedlett nyilas, az állását féltő hivatalnok, az értelmiségi, a parasztlány és még néhány ikonikus figura. Minden készen áll egy groteszk komédiához, amely azonban mégsem következik be.

Ha lehet negatívumot mondani filmről, talán ennyi lenne: nem lehet eldönteni, hogy mit is néz az ember. A jelenetek nem helyszínben, hanem stílusban váltják egymást. Felfokozott groteszk csap át romantikába, amelyből félelmetes dráma bontakozik ki, amely aztán humoros térfát szül, amely megint félelmetessé válik, miközben morális kérdéseket feszeget, hogy mindez társadalmi karikatúrává alakuljon néhány másodperc erejéig. És így tovább. A történet jellege úgy változik, mint egy hullámvasút, mely lehet egy rosszul eltalált kísérlet, de persze lehet koncepció is. Ezt mindenkinek egyénileg kell eldöntenie. Számomra, éppen ezen műfaji keveredés miatt, a vicces jelenetek nem voltak elég kacagtatók, a félelmetesek nem voltak elég rémisztők, de lehet, hogy ez csak az én ingerküszöbömről árul el ezt-azt. Akárhogy is: jó volt magyar filmet látni, belecsöppenni egy lassan elmúló kor kulisszái közé, kicsit nevetni, kicsit félni, kicsit hitetlenkedni. A televíziós bemutató ideje: 2019.12.28. 19:40 Duna TV. Aki teheti, nézze meg, mert 100 perc igazán nem sok az ember életéből pláne, ha azt egy furán kedves –vicces-rémisztő-humoros-komoly-groteszk filmmel is eltöltheti az ember.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés18 Votes
71
Foglyok
Összességében
A film egy megtörtént esetet feldolgozó, kissé eklektikus, de mégis érdekes, humoros, tragikomikus alkotás.
Pozitívumok
Jó színészi játék
Érdekes, groteszk történet
Korhű módon mutatja be az 50-es éveket
Negatívumok
A különböző műfaji elemek összekeveredése akár értetlenséget is szülhet a nézőkben
70
Értékelés

Friss

Dalra fakad az Átjáróház

Egyre inkább kirajzolódik a mozirajongók előtt, hogy miért lesz kihagyhatatlan film a decemberben a...

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...

A csoda kritika (The Wonder – 2022, Netflix): Florence Pugh egy csoda

Florence Pugh egyértelműen napjaink egyik legtehetségesebb színésznője. A csoda című kosztümös thriller már elérhető...
Varga Lóránt
Varga Lóránthttp://www.vargalorant.hu
A nevem Varga Lóránt és író vagyok. Nyomtatásban megjelent műveim mellett két éve "közösségi íróként" tevékenykedem, ami nyomon kísérhető honlapomon és Facebook oldalamon is. Kis gyerekkorom óta nézek filmeket. Ennek megfelelően mindig is közelemben maradt ez a művészeti ág. Egyetemi éveim alatt számtalan filmesztétika kurzus hallgatója voltam. Ha akarjuk, ha nem a XX. század második felétől a vizuális kutúra átvette a vezető szerepet. A tény fölött egyetlen író sem hunyhat szemet. Ennek szellemében egy általam vezetett, immár 10 éves Olvasókör is rendszeresen tárgyal filmalkotásokat. Olvasni jó. És jó filmet nézni is jó. Ez van!

Hasonlóak

Brahmāstra: Első rész – Shiva kritika (Brahmāstra: Part One – Shiva, 2022 – Disney+): Szuperhős mozi indiai módra

Az indiai filmek temperamentuma mindig irigylésre méltó, zenés és táncos jelenetekkel tarkított romantikus alkotásokról...

A csoda kritika (The Wonder – 2022, Netflix): Florence Pugh egy csoda

Florence Pugh egyértelműen napjaink egyik legtehetségesebb színésznője. A csoda című kosztümös thriller már elérhető...