péntek, április 26, 2024

Trending

Hasonlóak

Aranyélet 1. évad (2015): Sorozatkritika

2015-ben került a képernyőre az HBO Magyarország akkorra már 3. saját készítésű sorozata (Társasjáték és Terápia után), Aranyélet címmel. Maga a történet egy remake, mely a finn Helppo elämä (Könnyű élet) című sorozatot vette alapul a „magyar valóságba” átépítve. 2015. május 14-én jelentette be az HBO Europe, hogy készülni fog egy ilyen sorozat, de akkor már javában ment a forgatás. Tasnádi Zoltán (Made in Hungária) volt a vezető forgatókönyvíró, mellette Zombárcz Virág és Bárány Márton vettek részt a forgatókönyvek megalkotásában. Míg a rendezői széket Dyga Zsombor és Mátyássy Áron foglalták el közösen.

Ahhoz, hogy egy ilyen sorozatot elkészítsenek, előtte végeztek egy közvéleménykutatást is a nézők között, hogy milyen típusú, saját gyártású sorozatra lenne leginkább igény. Így került a választás egy bűnügyi történetre, krimire. Már 2015. november 8-án meg is kezdték a vetítést, mely összesen 8 részt foglalt magában és epizódonként 50 perces műsoridővel számoltak. A készítők véleménye szerint az Aranyélet maximum az első részben ismerhető fel a finn eredetiben, de utána, főleg a második résztől kezdve már egy saját útját járó alkotásról beszélünk. Az HBO addigi legdrágább saját produkciója volt az Aranyélet.

A történet szerint a Miklósi család mindennapjaiba láthatunk betekintést. Miklósiék viszont az átlagtól eltérő életet élnek. Külsőleg a pompa, a fényűzés és dolce vita jellemzi életüket. Viszont ennek az életszínvonalnak a fenttartásához nem igazán a tisztességes utat választotta a család. A családfő Miklósi Attila (Thuróczy SzabolcsValami Amerika, Drakulics elvtárs, Társas játék) kisebb nagyobb svindlikből próbálja előteremteni a „luxusra valót”, míg a felesége, Janka (Ónodi Eszter – Valami Amerika, Pánik, Seveled, stb.) inkább egy urizáló luxusfeleség képét kelti életre. Míg két gyermekük közül a rapkarrierről álmodó, dörzsölt tini Márk (Olasz Renátó) az, akiben a legtöbb potenciál van apja nyomdokaiba lépni, illetve ott van még a család (kezdetben úgy tűnhet) legkonszolidáltabb és egyben legfiatalabb tagjának, Mirának (Döbrösi Laura) a karaktere – aki nem mellesleg osztályelső -, családja életvitele nem könnyíti meg hétköznapjait. És nem beszéltünk még Márk keresztapjáról, a maffiózó Endréről (Anger ZsoltBrazilok, A martfűi rém, stb.), aki a hazai filmgyártás bünőzői között TOP3-as kategóriába lehetne sorolható ügyeit tekintve. Az ő főszereplésükkel mutatja be ez a sorozat azt a „magyar valóságot”, mely hűen tükrözi azt a világot, mely szinte körülöleli a társadalom mindennapjait, mégis csak kevesen látnak bele mélyebben.

Rajtuk kívül minden évadban több híresebb és (eddig) kevésbé rivaldafénybe került magyar színészt/nőt is láthatunk kisebb-nagyobb szerepekben. Ilyen tekintetben is igazi kuriózum ez a sorozat. Minden egyes résznek megvan a maga alcíme, mely valamilyen módon utal az adott epizód tartalmára, mégsem lövi le a lényeget. Nagyszerű zenei aláfestéssel adja meg a sorozat hangulatát, főleg a rázósabb jeleneteknél és minden egyes részt úgy próbál zárni, hogy az ember ne bírja ki, hogy ne indítsa el a következő epizódot. A képi vágások, a kamera mozgatása és szöge mind hatással vannak a nézőre. Hol alulról látjuk, hol felülről a szereplőt, még inkább közelebb hozva az adott szituációt, mintha részesei lennénk.

Míg az első évad bár tartogat pár erősebb jelenetet, mégis a 3 széria közül a „legenyhébb”. A képi világa végig szürkés, borongós, mint az a sok téma, amit érint és feldolgoz, ebben az évadban nem merül el még a földi mocsokban annyira, mint a következő két szériában. Mindhárom évadnak megvannak a maga „főszereplői”. Az első periódusban leginkább a jó útra térni kívánó családfőre, Attilára helyezi a hangsúlyt, de közben szépen lassan megismerjük a többi karakter izgalmas jellemvonásait is. De, már itt is láthatjuk a korrupció, a lopás, a csalás és zsarolás, illetve gyilkosságok, valamint a politikai hatalom sötét erejét. Végig leköti a néző figyelmét és sok olyan igazság hangzik el bennük, mely a filmtől függetlenül is megfogalmazódik azon emberek fejében, akik nyitott szemmel járnak a világban.

Dörgő Dániel
Dörgő Dániel
A filmek, a mozik mindig is kiemelt részét képezték életemnek. Lassan huszadik éve lesz, hogy belekerültem a filmkészítés világába. Megannyi élmény ért ezalatt a két évtized alatt, sok produkcióban részt vehettem, világsztárokkal forgathattam. Majd jött egy lehetőség, hogy írhatnék kritikákat is. Számomra fontos szempont, - hogy sokakkal ellentétben- én nem akarom megmondani a nézőnek, hogy egy film jó-e vagy sem, kell-e szeretni vagy sem. Hanem, minél objektívebb alapon bemutatni egy alkotást, hogy az olvasó maga döntse el, az adott mozi számára mit nyújthat. Persze a kritikaírás tartogat magában szubjektivitást is, de minden embernek mások az igényei, így inkább az adott film érdekességeire, valamint az azzal kapcsolatos, fontosabb információkra helyezem a hangsúlyt. Hisz mindenki el tudja maga dönteni, hogy az neki tetszett-e vagy sem. Műfajban vannak prioritást élvező filmek számomra is, de szívesen megtekintek olyan alkotásokat is, melyeket alapból lehet nem néznék meg. Volt erre is példa már és rájöttem, minden filmből lehet tanulni, minden műfajra nyitottnak kell lenni. Így fejleszthetjük ismereteinket és önmagunkat is. Örömmel tölt el, hogy egy olyan nagyszerű csapat tagjaként, mint az Artsomnia, oszthatom meg filmes véleményem a közönséggel.
Az utóbbi évek egyik, ha nem a legjobb magyar sorozata, mely azon felül, hogy kemény társadalomkritikával bír, a magyar valóságot olyan jól ülteti át a filmes világba, napjaink kiváló színészei szerepeltetésével, mely nem véletlen állta meg külföldön is a helyét. Végig izgalmas, pörgős 8 rész, ahol legszívesebben egyben néznénk végig minden évadot.Aranyélet 1. évad (2015): Sorozatkritika