Erre semmi szükség nem volt: Apa, ne égess már! (Dad Stop Embarrassing Me, 2021 – Netflix) 1. évad kritika

Mit adhat nekünk egy sorozat, amilyenből az elmúlt két évtizedben ezer és egy legördült már a futószalagról?

Elárulom, semmit. Legalábbis semmi újat. Az Apa, ne égess már! ráadásul elég nagy csalódást okozott ahhoz, hogy egy ideig megint halódni lássuk a műfajt. Pedig a Netflix legújabb vígjátékszériájában Jamie Foxx mellett David Alan Grier neve lehetne garancia arra, hogy amit kapunk, az maga lesz a nevetős menyország.

Apa, ne égess már!
Apa, ne égess már!: Kyla-Drew, mint Sasha; David Alan Grier, mint Papi és Heather Hemmens, mint Stacy. Kredit: Saeed Adyani/NETFLIX © 2021

Április 14-e óta követheti nyomon a nagyérdemű, ahogy Brian Dixon (Jamie Foxx) teljes erőbedobással próbál belezökkenni az apaszerepbe, miután tinédzser lánya, Sasha (Kyla-Drew) a mama halála után hozzá kerül. A sorozat nyolc részen keresztül mutatja be, ahogy apa és lánya meglehetősen sután, nem, inkább szerencsétlenül próbál egymáshoz közeledni, több-kevesebb sikerrel. A környezet nem mindig kedvező, Pops „nagyfater” Dixon (David Alan Grier) például óriási szakértelemmel ront el nagyjából mindent, de legalább a humorbonbonjai egész jók. A felbukkanó történeteket Foxx és lánya, Corinne Foxx kapcsolata ihlette, utóbbi executive producerként is jegyzi a műsort. A sztori részenként és összességében sem túl velős, de nincs is rá szükség, részenként 25 perccel gazdálkodva nem is lehet megváltani a világot.

Apa, ne égess már!
Apa, ne égess már!: Jamie Foxx, mint Rusty. Kredit: Scott Everett White/Netflix © 2021

Ugyanakkor „a régi jó dolgokból nem maradt semmi” – tartja a mondás. Nincs ez másként az Apa, ne égess már! esetében sem. A konzervnevetős sorozatok virágkora valamikor a kilencvenes évek közepe-vége táján és a kétezres évek elején volt, akkor futottak nagyjából egyszerre olyan, mára a popkultúra szerves részét képező szériák, mint a Jóbarátok, az Egy rém rendes család, később a Férjek gyöngye, vagy még később a Két pasi – meg egy kicsi, hogy csak néhányat említsünk. Ezek a sorozatok arról voltak híresek, hogy 1.) részenként következetesen építették fel a sztorit, hogy azok aztán egymásra épülve egészet alkossanak, 2.) a konfliktusok eszkalálódtak, melyek megoldása katarzist okozott, illetve 3.) páros lábbal szálltak bele valamilyen sztereotípiába. Utóbbi azért volt jó, mert még ha magára is ismert az ember, a miliő miatt mégis tudott egyet mosolyogni az adott epizód csacska megoldásain. 

Apa, ne égess már!
Apa, ne égess már!: Kyla-Drew, mint Sasha és Jamie Foxx, mint Brian. Kredit: Saeed Adyani/NETFLIX © 2021

Az Apa, ne égess már! nem ilyen. Megvolt benne a lehetőség, de valahogy nem állt össze. Illetve mégis, ha azt nézzük, hogy egyenletesen volt rossz. Nagyon rossz. Foxx néhány részben egyéb karaktereket is megformált, ezek többnyire vállalhatók voltak, de közel sem adtak hozzá a történetekhez annyit, hogy ellensúlyozzák a kritikán aluli humort. A viccek gyengék, a helyzetkomikumok már-már idegesítők, a forgatókönyv erőtlen, a megírt szituációk jól indultak, de kifulladtak, sőt, néhány színészi megmozdulástól az ember könnyen érezheti magát kellemetlenül, annyira erőltetettre sikerült. 

Apa, ne égess már!
Apa, ne égess már!: Miracle Reigns, mint Zia, David Alan Grier, mint Papi és Kyla-Drew, mint Sasha. Kredit: Tyler Goden/Netflix © 2021

Nyilván nem várhatjuk el egy sitcomtól azt, hogy bődületes életbölcsességekkel és fene nagy tanulságokkal szolgáljon, és valószínűleg a gyereknevelést sem innen fogjuk megtanulni. Mindennek megvan a maga helye, de amikor ennyire zilált az alapmű, akkor a rajta keresztül eladni szándékozott egyéb, fontosnak szánt témák is inogni fognak. Ami működött az ezredfordulón, az nem biztos, hogy most fog.

Apa, ne égess már!
Apa, ne égess már!: Jamie Foxx, mint Calvin. Tyler Golden/Netflix © 2021

Legalább lenne vicces! Az ég szerelmére, hova lettek a mókás sorozatok?! A korszellem változott meg ennyire és végleg leáldozott volna a szituációs komédiáknak? Vagy az Apa, ne égess már! tényleg ilyen rossz lett? Talán egy kicsit mindkettő. 

De valószínűleg már így is többet foglalkoztunk vele, mint kellett volna. Celluloid bűncselekmény a javából.

Friss

The Last of Us 1-3. rész kritika (The Last of Us, 2023 – HBO Max)

Kevés olyan film, pláne sorozat van, amit az ún. mozaikcsalád képes együtt nézni. A...

Kopogás a kunyhóban kritika (Knock at the Cabin, 2023): Kipp-Kopp

M. Night Shyamalan az egyik legnagyobb kérdőjel Hollywoodban. Tehetsége kétségtelen, hiszen olyan klasszikusok fűződnek...

„Hollywood mára elmerült önmaga kényeztetésében” – mondja a sikerrendező

Miközben a nagy stúdiók igyekeznek biztosra menni, és sok esetben használt ötletekből építkező sorozatokban,...

Közös nevező: Farkas Attila és Farkas Éva kiállításán jártunk

2021-ben nyitotta meg kapuit a Bura Károly Galéria. Itt élt a híres prímás, Bura...
Majer Judit
Majer Judit
Műfajtól függetlenül képes vagyok rajongani filmekért és sorozatokért, igyekszem bennük meglátni a jót, és szeretem őket részletekbe menően is elemezni. Objektív kritika nem létezik, de törekedni kell rá.

Hasonlóak

The Last of Us 1-3. rész kritika (The Last of Us, 2023 – HBO Max)

Kevés olyan film, pláne sorozat van, amit az ún. mozaikcsalád képes együtt nézni. A...

Alice Határországban kritika (Alice in Borderland 2022, Netflix) – Meglehet-e menekülni a haláltól?

Életre halálra szóló játékok. Logika, kitartás, csapatmunka és erő. Ezek kellenek ahhoz, hogy valaki...

1899 kritika (1899 – 2022, Netflix)

Nehéz spoilerezés nélkül elmagyarázni, hogy a Netflix 1899 című sorozata nálam hol ment egy...