Sírva vigadás angolosan: After Life – Mögöttem az élet 1 – 3. évad (After Life, 2019-2022 – Netflix) sorozatkritika

Ricky Gervais neve mindig garancia a nevetésre. Az amolyan felszisszenve, rosszalló nevetésre, ami pontosan akkor tör ránk, mikor a politikai korrektség fogja a kis cókmókját és sértődötten elvonul, hogy a kis „cancelled” bélyegzőjével lecsapjon soron következő áldozatára. Viszlát Chris Noth, nagy voltál. (höhh)

De vissza Ricky Gervais vízválasztó humorához. Mert ugyan felszisszenünk, mikor ordenáré módon beszólogat embereknek (legyenek azok a Golden Globe vendégei, Caitlyn Jenner, vagy csak szimplán vallásos emberek), de az esetek többségében be kell látnunk, igaza van.
Na jó, mindig igaza van, csak van, amikor érzékeny pontra tapint.

A jó öreg Ricky úgy döntött, hogy a csúcsra pergeti a műfajt, amiben oly sokat letett már az asztalra (A hivatal, Futottak még, Derek) és megmutatja, hogyan is kell igazi dramedy-t csinálni.

Arfter Life
After Life: Anti, mint Brandy és Ricky Gervais, mint Tony. Kredit: Natalie Seery/ NETFLIX 2020

A 2019-ben berobbant miniszéria azonnal magával ragadta a Gervais rajongókat. Nem csoda, hiszen tulajdonképpen önmagát játssza. Egy durva, szókimondó tuskó, aki úgy küldd el melegebb éghajlatra, hogy mire válaszolnál, már el is indultál.
Persze nem mondhatja senki, hogy így a színészi munka elmarad.  
Tony (Gervais) nemrég vesztette el a feleségét, élete szerelmét. Nap, mint nap meg kell küzdenie az életben maradásért. Egyszerűen nem maradt semmi, amiért éljen. Ha Brandy (Anti) ki tudná nyitni a kutyakonzervet és nem függne tőle az élete, akkor bizony már kiigazolt volna. De Brandy ott van és gondoskodnia kell róla, meg akkor már saját magáról is.
Ebben nyújt segítséget volt felesége megannyi „tutorial” videója, ami egy útmutatónak is beillik, az életben maradáshoz.
Tony minden reggelét (minden részt) Lisa (Kerry Godliman) videóival kezdi. Így nem túl könnyű a mindennapi rutin, őrjítően monoton és kiüresedett mókuskerekébe újra és újra belelépni, de a frissen szerzett szuperképességével (mivel meg akar halni, nem sok vesztenivalója maradt, így mindenkinek meg is mondja a magáét úton-útfélen) felvértezve, minden nap bemegy dolgozni. Nihilizmusánál csak apátiája nagyobb. Már a nap elején azt várja, hogy hazamehessen és ájultra ihassa magát.

Minden egyes résszel egyre érthetőbb felesége elvesztésének fájdalma. Minden videóval egyre jobban belelátunk a hétköznapjaik boldogságába, aminek egy végül gyógyíthatatlan mellrák vetett véget.

Az epizódok keretét egy-egy nap adja, ami mindig ugyanúgy, de mindig kicsit másképp telik. Reggeli rutin, munka, temető, haza és ivás. De mindeközben megismerjük a helyieket, régi és új barátokat, ismerősöket, akik már nem is veszik fel Tony állandó iróniáját.

After Life
After Life: David Bradley, mint Ray és Ricky Gervais, mint Tony. Kredit: Ray Burmiston/ NETFLIX 2020

Az ember úgy érzi, hogy mindenki kicsit ügyefogyott, de rettentően szerethető.

(Az angol színészi éra megbízható arcai: Tony Way, Tom Basden, Joe Wilkinson, Penelope Wilton, David Bradley, Diane Morgan)

S ahogy megismerkedünk ezekkel az emberekkel és hömpölyögnek velünk a mindennapjaik, úgy dolgozzuk fel annak a tényét, hogy bizony gyászolni kutyanehéz egy feladat.

Ennél többet azt hiszem nem is kell tudnia senkinek, aki még nem kezdett bele ebbe a sorozatba. Talán annyit viszont érdemes, hogy habár minden részt átitat ez a kizárólag angolokra jellemző, fanyar-savanyú humor és kijut a nevetésből bőven, azért a gyász súlya rátelepedik az egész szériára, ami nem teszi a legemészthetőbbé. De ha valaki bírja az életszagú, fájdalmas komédiákat, annak kihagyhatatlannak titulálom.

After Life kritika pontozó thumbnail
After Life - Mögöttem az élet 1 - 3. évad
Összességében
Aki már az első két évadot is imádta, annak nem is kell mondanom semmit. Az utolsó évad is imádnivaló lesz számára.
Rendezés
8
Színészi alakítás
9
Forgatókönyv
10
Fényképezés
9
Filmzene/Hang/Effektek
7
Olvasói értékelés3 Votes
6.2
8.5

Friss

A csoda kritika (The Wonder – 2022, Netflix): Florence Pugh egy csoda

Florence Pugh egyértelműen napjaink egyik legtehetségesebb színésznője. A csoda című kosztümös thriller már elérhető...

Engedetlen hősök kritika (SAS: Rogue Heroes, 2022 – HBO Max)

Az olyan háborús mozimonstrumok, mint pl. a Nyugaton helyzet változatlan mellett szépen csendesen bekúszott...

Enola Holmes 2 kritika (Enola Holmes 2, 2022 – Netflix): Egy detektív nő igaz története

Korábban már foglalkoztam a legújabb Holmes történettel, vagyis az Enola Holmes című filmmel. Így...
Gerzsenyi Bettika
Gerzsenyi Bettika
H’ellőke, Bettika vagyok, első ezen a néven! Bárki mást állít.. az rosszul tudja. Engem 36 éve hív így a nagymamám, szóval én nyertem! Édesanyám 5-6 évesen faragott belőlem filmrajongót. Kár, hogy a 6. életévemet megfelelőnek találta arra, hogy megnézzük a Rémálom az Elm utcában-t.. szánja-bánja, instant karma volt neki a 2 évig wc-re kísérgetésem, szóval ne bántsuk érte! De mondjuk utána már meg sem kottyant a kultikus „Get away from her you bitch!” mondat és a Boszorkányokat is végig tudtam nézni a moziban, míg más gyerekeket ki kellett kísérni. Nem rossz ez egy óvodástól, azért nah! Szóval nem sok mindentől lehet eltántorítani - na jó, a Szürke 50 árnyalata már sehogy sem csúszott - és 30 év izmos filmfogyasztásával a hátam mögött véleményem van kérem, s nem félek használni. Ennek az eredménye, hogy ezt a bemutatkozót ki kellett izzadnom magamból. Enjoy! #kattadióda

Hasonlóak

A mackó 1. évad kritika (The Bear, 2022 – Disney+/Star/FX) – Kibírhatatlanul feszült sorozat a szakácsok életéről, de legfőképpen rólunk

Sosem ásott még mozgókép, annyira mélyre a vendéglátás poklába, mint az idei év egyik...

Sárkányok háza 1. rész kritika (House of the Dragon, 2022 – HBO Max)

A Trónok harca előzménysorozata, a Sárkányok háza augusztus 22-től lesz látható a magyar HBO...

Sandman – Az álmok fejedelme 1. évad kritika (The Sandman, 2022 – Netflix)

Olyankor szoktam magamat fiatalosnak gondolni, mikor a gyerek rákérdez, hogy mit nézek, aztán a)...