Majdnem jó volt: A potyautas (Stowaway, 2021 – Netflix) kritika

A potyautas egész jó kamaradráma lehetne, de sci-fi-filmnek sajnos pocsék, ráadásul nagyon mostohán bánik a karaktereivel.

Egy filmrajongó számára kevés borzalmasabb élmény van, mint amikor egy alapvetően jó ötlet dől be a pocsék kivitelezéssel. Sajnos A potyautas pont egy ilyen alkotás, sci-finek nem elég pontos, drámának pedig a karakterek megmunkálásának hiányában kevés.

A potyautas elején egy Mars-expedíció rakétájának indulását kísérhetjük végig. A legénység három tagja Marina Barnett kapitány (Toni Collette Tőrbe ejtve), Zoe Levenson hajóorvos (Anna Kendrick – Egy kis szívesség) és David Kim biológus (Daniel Dae Kim – Hellboy). Már a nyitójelenet egyértelművé teszi, hogy a legénység gyenge láncszeme David, akit igencsak megvisel a felszállás. A küldetés látszólag egészen jól halad, amikor egy kisebb hiba okán kiderül, hogy a fedélzeten egy negyedik ember is tartózkodik, a potyautas Michael Adams (Shamier Anderson – Lezárások, kezdetek) személyében. Michael pedig már a megjelenésével előrevetíti a film összes hibáját. A hajót előkészítő technikusok egyikeként ragad az űrhajó falai között, de eléggé sántít a plot, hiszen elég hiteltelen, hogy egy ekkora kaliberű munka során senki nem veszi észre, hogy hiányzik, beszorul egy burkolati elem mögé, amit még rá is zárnak, de még a repülést is megússza a kütyük között relatíve enyhébb sérüléssel.

A potyautas
A potyautas: Toni Collette, mint Marina Barnett és Shamier Anderson, mint Michael Adams. Kredit: JURGEN OLCZYK/© 2021, Stowaway Productions, LLC, Augenschein Filmproduktion GmbH, RISE Filmproduktion GmbH. All rights reserved.

A potyautas következő hiányossága szintén Michael. Gyakorlatilag egyszerű plot device-ként működik a karakter és azon túl, hogy a hajón ragad és aggódik a beteg húgáért, nem sok jellemet kapott. Persze, kedves és segítőkész, próbálja kimaxolni a helyzetet, de ennyiben kimerül a szerepe. Michael ráadásul a lehető legrosszabb helyen ragad be, ennek következménye, hogy a szén-dioxid-szűrés elromlik a fedélzeten, a levegő így pedig már közel sem elég négyük számára a Marsig. A földi parancsnokság egyetlen megoldással tud előjönni: valakinek meg kell halnia, a küldetés sikerességének érdekében pedig egyedül Michael feláldozható. 

A másik jelentéktelen szereplőnk maga Barnett kapitány. Hoz néhány döntést, de alapvetően csak biodíszletként szolgál, és a film nem túl informatív az ő személyiségével kapcsolatban sem, így elég jelentéktelenné válik, amikor két-háromszor bedobja, hogy feláldozza magát a csapatért.

A potyautas
A potyautas. Kredit: © 2021, Stowaway Productions, LLC, Augenschein Filmproduktion GmbH, RISE Filmproduktion GmbH. All rights reserved.

A fentiek után két valamennyire értékelhető karakter maradt, Zoe és David. Az ő jellemrajzuk sem túl színes, a végletekig le lett egyszerűsítve a fő mozgatórugójukra, azaz szívre és logikára. Zoe szeretné, ha mindenki túlélné az utazást, David pedig kész visszavonhatatlan áldozatot hozni a küldetés sikeréért. Kettejük közül talán mégis David az összetettebb karakter, hiszen (bár unszolásra) olyan dolgokat is megtesz, amik az egész munkáját veszélybe sodorják, a teljes életművét. 

A tudományos részeket félretéve a dráma még működhetne a történetben, de felskiccelt szerepekkel, akik csak arra szolgálnak, hogy visszaverjék a fényt, a probléma mélysége sem érződik igazán.

A potyautas
A potyautas: Daniel Dae Kim, mint David Kim és Shamier Anderson, mint Michael Adams. Kredit: © 2021, Stowaway Productions, LLC, Augenschein Filmproduktion GmbH, RISE Filmproduktion GmbH. All rights reserved.

Jó ötleten alapszik A potyautas és egy laza esti filmezéshez tökéletes, de senki ne várja, hogy egy sci-fi-remekmű kerekedik belőle, pedig nagy szükség lett volna rá.

Friss

Alice Határországban kritika (Alice in Borderland 2022, Netflix) – Meglehet-e menekülni a haláltól?

Életre halálra szóló játékok. Logika, kitartás, csapatmunka és erő. Ezek kellenek ahhoz, hogy valaki...

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg...
Török Dániel
Török Dániel
Tizenéves korom óta foglalkoztatnak a különböző művészeti ágak. Leginkább a zenében érzem otthon magam, tizenöt éves korom óta játszom, azóta a legkülönfélébb hangszereken próbáltam ki magam: csellón, gitáron, ütősökön, szintetizátorokon. Stilisztikailag a metál áll legközelebb a szívemhez, de szívesen hallgatok és beszélek más stílusokról is. Szintén foglalkoztat a képregények világa, jelenleg több, mint ötszáz példányt számol a gyűjteményem. A hétköznapokban a színház világában munkálkodom, világosítóként.

Hasonlóak

A titokzatos nő kritika (Decision to Leave/Heojil kyolshim, 2022) – A bűn, és a szerelem összefonódása

Ez az alkotás, annak a Park Chan-wooknak a legújabb műve, akinek az életművében már...

Babylon kritika (Babylon, 2022) – Betekintés Hollywood legmélyebb bugyraiba

Damien Chazelle korunk egyik legnagyobb tehetsége. Még csak 37 éves, de már olyan nagyszabású...

Az ember, akit Ottónak hívnak kritika (A Man Called Otto, 2022) – Egy svéd film nem „svédelt” változata

Ha valaki olvasta Fredrik Backman „Az ember, akit Ovenak hívnak” cím könyvét, az valószínűleg...