A holtak nem halnak meg / The Dead Don’t Die (2019) [Kritika]

Amikor megnéztem a trailert hónapokkal ezelőtt, már akkor tudtam, hogy nem kell majd túlságosan rettegni ezen a filmen. S habár láttunk már zombis filmet, ami nem mondható horrornak (Zombieland, Haláli hullák hajnala, Eleven testek), mégis érezzük, hogy az emberhúsra ácsingózó élőhalott invázió sikít a zsánerért. Ehelyett Jarmusch nem csak a horror kliséket, de a negyedik falat is sutba vágva, teljesen új alapokra helyezve adagolja be nekünk finoman a keserű pirulát… mi vagyunk az a zombi apokalipszis, amitől évtizedek óta rettegünk a vászon előtt. És nagyon is ügyesen adja tudtunkra, hogy ideje lenne nem fellélegezni egy-egy apokalipszis film stáblistája után.

A holtak nem halnak meg egy álmos amerikai kisvárosban játszódik, Centerville-ben. A rendőrök (Bill Murray, Chloë Sevigny, Adam Driver) a helyi stresszfaktornak megfelelő lassúsággal keresnek valakit az erdőben. Az illető előkerül, és kiderül, hogy ő a város remetéje, aki évtizedek óta az erdőben él. Valakinek eltűnt egy csirkéje, amiért a hobót gyanúsítja. A rendőrök figyelmeztetik, tudják, hogy nem ő volt. Szóval a nyitóképpel kapunk egy „vihar egy kanál vízben” szituációt, érzékeltetve, hogy itt nem igazán szokott történni semmi.

A film felvonultat egy rakás szereplőt, akikkel esetleg azonosulni tudunk majd a játékidő alatt. Egy rasszista farmer (Steve Buscemi), aki a kedves fekete farmer (Danny Glover) mellett várja a kajáját és dohogva elbeszélget vele, mintha a „Make America White Again” sapkája egyáltalán nem lenne sértő a beszélgetőpartnerére nézve. A pincérnő kedves (Eszter Balint), az átutazó fiatalok hipsterek (Selena Gomez, Austin Butler, Luka Sabbat), egyedül az újonnan érkezett temetkezési vállalkozó furcsa kissé (Tilda Swinton). Mindenki éli a megszokott életét, csak az zavaró cseppet, hogy éjjel 10-11 órakor még mindig világos van, és nem tudni miért. Vagyis azt lehet tudni, hogy az amúgy is olvadó sarkköri jégpáncél feldarabolása miatt elmozdult a Föld tengelye, de mivel a TV-ben azt mondják, hogy nem emiatt van, szóval akkor biztosan tényleg nem. Aztán egy éjjel, mikor a Hold is furcsa kissé, Iggy Pop és a barátnője új életre kelnek és betérnek a kávézóba, ahol kedélyesen kiszolgálják magukat kávéval és emberhússal. Majd ez megismétlődik újra és újra, míg mindenki tudomásul nem veszi Centerville-ben, hogy itt kérem zombi apokalipszis van folyamatban, és fel kell venni kesztyűt.

Jarmusch végig jó érzékkel told meg minden véres és/vagy komoly jelenetet egy-egy jól irányzott poénnal. S akármennyire is átlagosak ezek az emberek, nincs kivel azonosulni. Nincs, aki komolyan venné a szituációt. Nincs, aki igazán rettegne. Mindenki csak tudomásul veszi a történéseket és sodródik az árral, miközben veszélyben az életük. Így a film nem tud félelmetes lenni, nincsenek ijesztegetések, van némi trancsír és kaszabolás, de azokat is elviccelik. A szereplők végig ellentmondásosan, szinte karikatúrisztikusan viselkednek egy olyan helyzetben, amikor azért a frász kitörne mindenkit. Ez pedig csírájában fojtja el a vászon előtti „biztonságos rettegést”, hogy a saját gyarlóságunk kényelmetlen gondolata vegye át a helyét. Itt az ideje kimondani: ez a film egy szatírába oltott kritika a mai élőhalott társadalmunkkal szemben. Nem tudom, hogy itthon forgalmazásba kerül-e végül a film. Nem csodálnám, ha nem. Hiszen Jarmusch rétegfilmeket készít és most még saját közönségének is beszól kicsit.  Bár sokkal finomabban teszi ezt, mint mondjuk Aronofsky Anyám!-ja. Nem mellesleg sokkal viccesebben is.

Neked mennyire tetszett a film?
Olvasói értékelés4 Votes
73
A holtak nem halnak meg
Összességében
A holtak nem halnak meg egy igen szórakoztató kritika a mai világunkkal szemben. Kiforgatva a zombi műfajt, rávesz, hogy attól rettegj, ami a stáblista után vár, ne attól, amit előtte néztél.
Pozitívumok
Színészek (non plus ultra)
A film humora
Van üzenete a történetnek
Negatívumok
Mivel rétegfilm, nem biztos, hogy utat talál a nagyközönséghez
85
Értékelés

Friss

Thor: Szerelem és mennydörgés kritika (Thor: Love and Thunder – 2022) [Spoilermentes]

Nem túlzás azt állítani, hogy Thor a Marvel Filmes Univerzumának egyik legnagyobb útját bejárt...

Tükörfények világában – Székely Annamária Transzparenciák és tükröződések 2.0 című kiállításán jártunk

Székely Annamária városokat ábrázol, régi hagyományt folytatva. Az ezerhatszázas években az itáliai művészek ugyanis...

Fekete telefon kritika (The Black Phone – 2022): Gyere, gyere rossz kisfiú várok rád!

A Fekete telefon című novella Joe Hill tollából származik, ahogyan a NOS4A2 és A...

Nagy sztárokkal támad a Dungeons and Dragons: Betyárbecsület

Ötéves előkészület után tavasszal kerül mozikba a Dungeons and Dragons új moziváltozata (az elsőt 2000-ben mutatták...
Gerzsenyi Bettika
Gerzsenyi Bettika
H’ellőke, Bettika vagyok, első ezen a néven! Bárki mást állít.. az rosszul tudja. Engem 36 éve hív így a nagymamám, szóval én nyertem! Édesanyám 5-6 évesen faragott belőlem filmrajongót. Kár, hogy a 6. életévemet megfelelőnek találta arra, hogy megnézzük a Rémálom az Elm utcában-t.. szánja-bánja, instant karma volt neki a 2 évig wc-re kísérgetésem, szóval ne bántsuk érte! De mondjuk utána már meg sem kottyant a kultikus „Get away from her you bitch!” mondat és a Boszorkányokat is végig tudtam nézni a moziban, míg más gyerekeket ki kellett kísérni. Nem rossz ez egy óvodástól, azért nah! Szóval nem sok mindentől lehet eltántorítani - na jó, a Szürke 50 árnyalata már sehogy sem csúszott - és 30 év izmos filmfogyasztásával a hátam mögött véleményem van kérem, s nem félek használni. Ennek az eredménye, hogy ezt a bemutatkozót ki kellett izzadnom magamból. Enjoy! #kattadióda

Hasonlóak

Thor: Szerelem és mennydörgés kritika (Thor: Love and Thunder – 2022) [Spoilermentes]

Nem túlzás azt állítani, hogy Thor a Marvel Filmes Univerzumának egyik legnagyobb útját bejárt...

Fekete telefon kritika (The Black Phone – 2022): Gyere, gyere rossz kisfiú várok rád!

A Fekete telefon című novella Joe Hill tollából származik, ahogyan a NOS4A2 és A...

Elvis kritika (Elvis – 2022): A Király felemelkedése

Elvis Presley a popkultúra egyik legismertebb alakja. Életútja abszolút méltó arra, hogy megfilmesítsék, és...