Alfred Hitchcock egyike a valaha élt legnagyobb rendezőknek. A XX. század közepén megannyi emlékezetes filmet készített, elég csak olyan címeket megemlíteni, mint a Psycho, a Hátsó ablak, a Madarak vagy a Szédülés. Úgy is mondhatnánk, hogy lerakta a thriller műfaj alapköveit, és az azóta klasszikusokká vált művei hivatkozási alapok lettek a mai thrillerek számára.
A Nő az ablakban című film Joe Wright (A legsötétebb óra) rendezésében készült, melynek történetét A. J. Finn azonos című regénye szolgáltatta. A mozit eredetileg már 2019-ben bemutatták volna, ám a tesztvetítések után úgy döntöttek, hogy némileg átszabják az alkotást, így 2020-ra tolták a premiert, csakhogy a vírus ezt a dátumot is elnapolta, konkrétan egy évvel. A mozikba szánt film végül a Netflixen került bemutatásra.
A történet központjában dr. Anna Fox (Amy Adams – Vidéki ballada az amerikai álmoról) áll, aki agorafóbiában szenved, ami azt jelenti, hogy pánikszerűen viszolyog a nyílt terektől, ezért gyakorlatilag nem hagyja el a saját házát. Anna a betegsége mellett a gyógyszerek és az alkohol társaságában tengeti mindennapjait. Egyik nap a nővel szembe beköltözik a Russell család, akiknek tagjaival sorra megismerkedik. Egy este azonban sikoltozást hall a nő, és egy gyilkosság szemtanúja lesz, innentől pedig rémálommá válik minden. Vajon csak hallucinálja a körülötte lévő dolgokat, vagy valóban gyilkosság történt?
A film alapgondolata egy igazán feszült, csavaros kis thrillernek ágyazhatott volna meg, ami csak részben jött össze. A nő fóbiája miatt szinte egy helyszínen zajlik az egész film, mégpedig a ház falain belül. Ez érdekes koncepció, ad is a filmnek egy sajátos atmoszférát, amit azonban nem sikerült a mozi egészén át fenntartani.
Lehetne a forgatókönyvet okolni, amiért a rutinosabb, műfajt kedvelők valószínűleg a cselekmény több, fontosabb momentumát idő előtt kitalálhatják, de mivel egy könyv szolgáltatta az alapot, így ezt nem rónám fel neki. Ami inkább hiba volt, az a feszültségépítés hiánya, valamint a karakterek kidolgozatlansága.
Voltak igazán jó ötletek és pillanatok, ahol nekem működött a feszültség, de úgy összességében nem hozta azt a klasszikus, fotelszorítós érzést, amit az igazi thrillerklasszikusok elő tudnak idézni. A cselekmény próbálja tévútra terelni a nézőit, de a rutinos rókákat ezzel nem lehet megvenni.
A legnagyobb hiba azonban a már említett karakterkidolgozatlanság. Amy Adams az egyetlen, akinek valódi karaktere van, és ő hozza is a tőle megszokott magas színvonalat, ám mindenki más csak felszínes figura a moziban. Pedig ha megnézzük, milyen sztárok vállaltak szerepet, valószínűleg nem ezt gondolnánk. Gary Oldman (Mank) teljes mértékben mellékszereplő, Julian Moore (Kingsman: Az aranykör) pedig nagyjából ötpercnyi szerepet kap a filmben.
A főszereplőnk mellett Wyatt Russell (A Sólyom és a Tél Katonája) kapta még talán a legtöbb játékidőt, illetve a Russell család gyermekét alakító Fred Hechinger (A kapitány küldetése). Jennifer Jason Leigh (Expedíció) pedig gyakorlatilag statisztaszerepet kapott, akinek a szövege ráférne egy gyufásdobozra, Anthony Mackie (Halálos harcmező) pedig csak cameo szerepre ugrott be. Ezek miatt pedig a főszereplőn kívül egyik karakterért sem tudunk igazán aggódni, és így a filmvégi csavar is hagy némi keserű szájízt, mivel a karaktermotivációk nincsenek kellően felépítve.
Ami viszont nagyon jól működött, az a képi világ. A mozi jól hozta a műfajra jellemző tónust, és operatőri szempontból több, zseniálisan fényképezett jelenetet is kapunk.
A Nő az ablakban nem lett hatalmas bravúr, ha a thriller műfaj emlékezetes darabjai mellé állítjuk. Azonban bőven megugorja azt a szintet, ami ahhoz kell, hogy a műfaj kedvelői élvezni tudják a filmet. A körmeinket nem rágjuk le, viszont az alapkoncepcióból fakadó feszültség néhol egészen jól működik, így összességében egy megtekintést mindenképp megér a film, mert még így is, a sok klisé-gyárban készült thrillerhez képest ez egy élvezhető, több helyen egészen egyedi ötletekkel rendelkező alkotás lett.
Volt már Lány a vonaton, most megkaptuk a Nő az ablakban-t, vajon mi lesz a következő? Hölgy a tengerparton?